Temat
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Status: Obowiązujący
Sesja: XLVI
Kadencja: V
Data wejścia w życie: z dniem podjęcia
Data podpisania: 2010-10-14
Ogłoszono dnia: 2010-11-24 08:16:33 przez Rada Gminy Gietrzwałd
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, zm. z 2010r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620 i Nr 123, poz. 835), Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1. 1. Projekt budżetu Gminy Gietrzwałd opracowywany jest na każdy rok budżetowy, na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących finansów publicznych oraz przepisów ustalających zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych gminy z uwzględnieniem:
1) zadań finansowanych z budżetu gminy,
2) stanu organizacyjno – prawnego wraz z przewidywanymi zmianami,
3) wniosków radnych gminy,
4) założeń i wskaźników przyjętych do opracowania projektu budżetu państwa na dany rok.
2. Wójt Gminy opracowuje i przedkłada do uchwalenia Radzie Gminy projekt budżetu na dany rok budżetowy.
§ 2.Wymagana szczegółowość projektu budżetu gminy
1. Przygotowany przez Wójta Gminy projekt uchwały budżetowej składać się będzie z budżetu gminy i załączników, stanowiących integralną jej część, przy czym projekt uchwały budżetowej określi:
łączną kwotę planowanych dochodów budżetu, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,
łączną kwotę wydatków budżetu, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych, przy czym wydatki będą przeznaczone w szczególności na:
a) zadania własne,
b) zadania z zakresu administracji rządowej i inne zlecone ustawami oraz wykonywane na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
c) zadania przejęte przez gminę do realizacji w drodze umów lub porozumień,
d) zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
e) pomoc rzeczową lub finansową w formie dotacji celowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą Rady Gminy, przy czym podstawą udzielenia pomocy będzie umowa,
f) programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych.
3) kwotę planowanego deficytu albo nadwyżki budżetu wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu. W przypadku budżetu deficytowego, deficyt zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z:
a) sprzedaży papierów wartościowych wyemitowanych przez gminę,
b) kredytów,
c) pożyczek,
d) nadwyżki budżetu z lat ubiegłych, jeżeli taka zostanie wypracowana,
e) wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy, wynikających z rozliczenia wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych,
4) łączną kwotę planowanych przychodów budżetu,
5) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu, zawierającą oprócz wykupu wyemitowanych papierów wartościowych, spłaty rat zaciągniętych kredytów i pożyczek, kwotę pożyczek projektowanych do udzielenia z budżetu gminy,
6) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na:
a) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,
b) finansowanie planowanego deficytu budżetu,
c) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych kredytów i pożyczek,
d) wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
7) maksymalną kwotę poręczeń i gwarancji, jakie mogą być udzielone przez Wójta Gminy,
8) kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
9) maksymalną kwotę pożyczek udzielanych z budżetu przez Wójta Gminy.
2. W projekcie planu dochodów i wydatków budżetu gminy wyszczególnia się działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej.
3. W projekcie planu dochodów i wydatków budżetu gminy określa się także:
1) dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, wynikające z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 roku Nr 70 poz. 473 z późn zm.) i wydatki finansowane z tych dochodów, związane z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, uchwalanego zgodnie z wymogami wymienionej ustawy oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179 poz. 1485 z późn. zm.),
2) dochody pochodzące z wpływów z tytułu opłat i kar określonych w art. 40 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 Nr 25 poz. 150 z późn. zm.) oraz wydatki w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z wymienionych źródeł, przeznaczone na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
3) dochody i wydatki związane z realizacją:
zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych gminie odrębnymi ustawami,
zadań wykonanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
4. W załącznikach do projektu uchwały budżetowej, Wójt Gminy zamieści ponadto:
zestawienie planowanych kwot dotacji do udzielenia z budżetu, w podziale na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, z wyodrębnieniem dotacji przedmiotowych, podmiotowych i celowych związanych z realizacją zadań gminy. Stawki dotacji przedmiotowych będą wynikać z odrębnej uchwały Rady Gminy.
5. W projekcie budżetu gminy mogą zostać utworzone rezerwy celowe:
1) na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu gminy przy czym w projekcie uchwały budżetowej wskazane zostaną konkretne cele,
2) na wydatki związane z realizacją programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
6. W projekcie budżetu gminy utworzona zostanie rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 0,5% wydatków budżetu gminy, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
7. Suma rezerw celowych, o których mowa w ust. 5 i 6 nie może przekroczyć 5% wydatków
budżetu gminy.
8. W projekcie uchwały budżetowej Rada Gminy może upoważnić Wójta Gminy do:
1) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu,
2) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1 pkt 6,
3) dokonywania zmian w budżecie w zakresie przeniesień planowanych wydatków między zadaniami w ramach jednego programu i jednego przedsięwzięcia,
4) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych) do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
9. W projekcie budżetu planowane wydatki bieżące nie będą wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki stanowiące nadwyżkę środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy wynikających z rozliczenia wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Należy przy tym mieć na uwadze, że wykonane wydatki bieżące będą mogły być wyższe niż wykonane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę z lat ubiegłych i wolne środki jedynie o kwotę związaną z realizacją wydatków bieżących z udziałem środków pochodzących z:
funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, z wyłączeniem środków o których mowa w art.5 ust. 3 pkt 5 lit. „a” i „b” ustawy o finansach publicznych,
nie podlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków o których mowa w art.. 5 ust. 3 pkt 5 lit. „c” i „d” ustawy o finansach publicznych, w przypadku gdy środki te nie zostały przekazane w danym roku bieżącym.
§ 3.Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej
Na podstawie wytycznych przekazanych przez Wójta Gminy jednostki organizacyjne, Kierownicy Referatów Urzędu Gminy oraz samodzielne stanowiska opracują i przedłożą w Urzędzie Gminy u Skarbnika w terminie do dnia 15 października materiały planistyczne.
Radni oraz reprezentanci społecznych komitetów i stowarzyszeń, mieszkańcy, a także podmioty ubiegające się o dotację mogą składać wnioski do projektu budżetu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
Komisje Rady Gminy mogą składać do Wójta Gminy, w terminie do dnia 30 września wnioski dotyczące projektu uchwały budżetowej. Wnioski o których mowa będą zawierać wszelkie dane pozwalające na ich ewentualne uwzględnienie w projekcie uchwały budżetowej.
W okresie od 16 października do 15 listopada Wójt Gminy przygotowuje projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i innymi materiałami informacyjnymi, o których mowa w § 4 niniejszej uchwały.
Wójt Gminy w terminie do 15 listopada, przedkłada przygotowany projekt uchwały budżetowej Radzie Gminy oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie do zaopiniowania.
Przewodniczący Rady Gminy przekazuje niezwłocznie projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi, komisjom stałym Rady Gminy do zaopiniowania.
Komisje stałe Rady Gminy w terminie 14 dni od otrzymania projektu uchwały budżetowej, przedstawiają Wójtowi Gminy pisemne opinie dotyczące projektu uchwały budżetowej. Komisje stałe mogą ponadto kierować do Wójta Gminy wnioski dotyczące zmian w projekcie uchwały budżetowej, przy czym wnioski dotyczące wydatków winny określać źródło ich finansowania.
Terminy, o których mowa w ust. 7 nie mają zastosowania w roku kończącym i rozpoczynającym kadencję Rady Gminy.
W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy Wójt Gminy przekaże podległym jednostkom organizacyjnym, w tym komórkom organizacyjnym Urzędu Gminy informacje niezbędne do opracowania projektów planów finansowych, które opracują je i przekażą zgodnie z wytycznymi do Urzędu Gminy w terminie do 10 grudnia.
§ 4.Wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które Wójt Gminy przedłoży Radzie Gminy wraz z projektem uchwały budżetowej
1. Uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej będzie zawierać:
informacje o przyjętych założeniach do projektu uchwały budżetowej ze wskazaniem celu i podstaw projektowanych założeń,
informacje uzasadniające postanowienia projektowe w uchwale budżetowej,
informacje uzasadniające uwzględnienie w projekcie uchwały budżetowej projektowanych dochodów i wydatków, przychodów, rozchodów i kosztów,
Opis źródeł projektowanych dochodów bieżących i majątkowych,
Opis rodzajów wydatków bieżących i majątkowych.
Informacje dotyczące łącznej kwoty długu gminy prognozowanego na dany rok budżetowy,
Informacje dotyczące sytuacji finansowej gminy na rok budżetowy.
§ 5.1. Do projektu uchwały budżetowej Wójt Gminy opracowuje projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, który przedkłada wraz z projektem uchwały budżetowej: Radzie Gminy oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie.
2. W projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Rada Gminy może upoważnić Wójta Gminy do:
zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć,
zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych gminy do zaciągania zobowiązań, o których mowa w pkt 1 i 2.
§ 6. Traci moc uchwała Nr IX/75/2003 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 11 września 2003 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Gietrzwałd oraz rodzaju i szczegóło-wości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gietrzwałd.
§ 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega podaniu do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Gietrzwałd.