Temat
w sprawie skierowania skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie
Status: Obowiązujący
Sesja: XLV
Kadencja: VI
Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Data podpisania: 2014-06-24
Ogłoszono dnia: 2014-07-10 08:59:13 przez Elżbieta Bielańska
w sprawie skierowania skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie
§ 1.1. Rada Gminy Gietrzwałd przyjmuje treść odpowiedzi na skargę z dnia 26.05.2014r. na uchwałę Nr XXXIII/327/2013 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 28 maja 2013r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu Biesal, gmina Gietrzwałd opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Woje-wództwa Warmińsko-Mazurskiego pod poz. 2228 w dniu 9 lipca 2013r., wniesioną przez Wiesława Deckera do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie
i postanawia o jej przekazaniu wraz z aktami sprawy sądowi.
2. Treść odpowiedzi na skargę stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Upoważnia się Wójta Gminy Gietrzwałd do ustanowienia pełnomocnika procesowego, który będzie reprezentował Gminę Gietrzwałd przed właściwym sądem administracyjnym.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gietrzwałd.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Olsztyn, dnia 24 czerwca 2014 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Olsztynie
Skarżący: Wiesław Decker
zam. Podlejki 17
11 – 036 Gietrzwałd
Strona przeciwna: Rada Gminy
Gietrzwałd
Urząd Gminy
w Gietrzwałdzie
ul. Olsztyńska 2
11–03 Gietrzwałd
Odpowiedź na skargę Wiesława Deckera na Uchwałę Rady Gminy Gietrzwałd nr XXXIII/327/2013 z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu Biesal, gmina Gietrzwałd
Działając w imieniu Rady Gminy Gietrzwałd, na podstawie Uchwały Rady Gminy Nr XLV/459/2014 z 24 czerwca 2014r., w oparciu o przepis art. 54 § 2 p.p.s.a, wnoszę o:
Oddalenie skargi.
Uzasadnienie
W dniu 26 maja 2014 r. Wiesław Decker złożył skargę na uchwałę Rady Gminy Gietrzwałd nr XXXIII/327/2013 z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obrębu Biesal, gmina Gietrzwałd. Przedmiotowej uchwale zarzucił szereg naruszeń: brak jej zgodności ze studium uwarunkowań; naruszenie ładu przestrzennego; przyjęcie, że podstawą uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego adaptacji oczyszczalni mogą być okoliczności znajdujące swą podstawę w rażącym naruszeniu prawa; brak rzeczywistej prognozy oddziaływania oraz przekroczenie władztwa planistycznego. Z uwagi na powyższe zarzuty Skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w całości oraz zasądzenie kosztów od strony przeciwnej. W uzasadnieniu skargi Skarżący podał szereg okoliczności uzasadniających podniesione zarzuty, nadto, chcąc podkreślić swą argumentację zilustrował ją fotografiami.
W ocenie Strony przeciwnej skarga Wiesława Deckera nie zasługuje na uwzględnienie z podanych poniżej powodów.
W pierwszej kolejności podkreślić należy, iż w niniejszej sprawie nie może być mowy o naruszeniu przez Wójta Gminy Gietrzwałd przepisu art. 9 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Fakt wskazania w studium uwarunkowań tego, że oczyszczalnia w Biesalu przeznaczona jest do likwidacji nie oznacza jeszcze, że zostanie ona zlikwidowana natychmiast. Wskazać bowiem trzeba, iż ani w studium uwarunkowań, ani w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie podano daty likwidacji oczyszczali w Biesalu. Likwidacja oczyszczalni w Biesalu możliwa będzie po wybudowaniu sieci przesyłowej do oczyszczalni w Gietrzwałdzie.
Za błędną i zbyt daleko idącą interpretację zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uznać należy sformułowanie zawarte w skardze, jakoby planowano rozbudowę oczyszczalni. Wydaje się, iż Skarżący nie wykazuje najmniejszej woli, aby zrozumieć, iż oczyszczalnia w Biesalu jest inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkańców Gminy Gietrzwałd, do których sam Skarżący również się zalicza. Zatem zważywszy na rodzaj inwestycji, postęp technologiczny, okazać się może, iż oczyszczalnia w Biesalu nie będzie spełniać wymogów i nie będzie mogła służyć celowi, dla którego została wybudowana. Niewątpliwym jest, iż zabezpieczenie zaspokojenia potrzeb mieszkańców nie może być stawiane jako zarzut Stronie przeciwnej przez Skarżącego.
Odnosząc się do drugiego z zarzutów, że podstawę uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego adaptacji oczyszczalni mogą być okoliczności znajdujące swą podstawę w rażącym naruszeniu prawa. Nie może być mowy, w niniejszej sprawie, o naruszeniu prawa przez Radę Gminy Gietrzwałd, która rzekomo dokonując adaptacji oczyszczalni w Biesalu, chciała legitymizować inwestycję, która w ocenie Skarżącego wykonana jest niezgodnie z przepisami prawa.
Za chybiony należy uznać zarzut, iż brak jest rzeczywistej prognozy oddziaływania oczyszczalni w Biesalu na siedlisko Skarżącego. Jak wskazywano w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, żadna z inspekcji ani innych instytucji zajmujących się ochroną środowiska nie stwierdziła przekroczenia przez oczyszczalnię ścieków w Biesalu dopuszczalnych w środowisku naturalnym norm. Nie polegają również na prawdzie konkluzje Skarżącego jakoby uciążliwości wynikające z sąsiedztwa oczyszczalni uniemożliwiają Skarżącemu normalne korzystanie z jego nieruchomości.
Przechodząc do ostatniego z zarzutów podać należy, iż Rada Gminy nie przekroczyła granic władztwa planistycznego. Jak wskazał w swym wyroku z dnia 11 marca 2011 r., sygn. akt II SA/Kr 1461/10, Legalis, o przekroczeniu władztwa planistycznego można mówić jedynie wówczas, gdy rozwiązania planistyczne okażą się dowolne i będą pozbawione uzasadnienia merytorycznego. Nie ulega wątpliwości, iż w przedmiotowej sprawie przyjęte przez Stronę przeciwną rozwiązania nie posiadają uzasadnienia merytorycznego. Zważywszy na fakt, iż oczyszczalnia w Biesalu zaspokaja potrzeby mieszkańców Gminy Gietrzwałd i stanowi istotny element wpływający na poprawę stanu środowiska naturalnego, nie sposób uznać, że przekroczono granice władztwa planistycznego.
Z uwagi na to, iż skarga nie posiada uzasadnionych podstaw a stanowi jedynie kolejną z szykan stosowanych przez Skarżącego wobec Gminy Gietrzwałd, winna zostać oddalona. Stąd też mając na uwadze powyższe, wnoszę i wywodzę jak na wstępie.
Załączniki:
1. odpis odpowiedzi na skargę.
Podmiot udostępniający informację: gietrzwald_gmina_wiejska | |||
Osoba, która wytworzyla informację: | Elżbieta Bielańska | Data wytworzenia informacji: | 2014-07-10 08:34:01 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Elżbieta Bielańska | Data udostępnienia informacji: | 2014-07-10 08:59:13 |
Wprowadził informację do BIP: | Damian Korosteński | Artykuł był wyświetlony: | 26 |
Osoba, która zmieniła informację: | Damian Korosteński | Data aktualizacji informacji: | 2014-07-10 08:59:15 |