czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Uchwały Rady Gminy
 Drukuj informację

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

XLV/458/2014

Status: Obowiązujący

Sesja: XLV

Kadencja: VI

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Data podpisania: 2014-06-24

Ogłoszono dnia: 2014-09-05 12:14:30 przez Elżbieta Bielańska

Temat

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Gietrzwałd.

Na podstawie

art. 18 ust.2 pkt 1, art. 40 ust.2 pkt 1, art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013r. , poz. 594 ze zm.) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:
 

Treść

§ 1. Uchwala się Statut Gminy Gietrzwałd , stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
 

§ 3. Tracą moc uchwały: Nr XX/182/96 z dnia 25 lipca 1996r. (Dz. Urz. Woj. Olsztyńskiego Nr 47, poz.503), Nr VII/78/99 z dnia 10 czerwca 1999r.(Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 51 poz. 947), Nr XXV/279/2001 z dnia 29 sierpnia 2001r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 102, poz. 1449), Nr XXXIV/400/2002 z dnia 03 października 2002r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 159, poz.2127), Nr XXIV/224/2005 z dnia 31 marca 2005r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 45,poz. 651), Nr XXVIII/262/2005 z dnia 10 listopada 2005r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. Nr 201,poz. 2113), Nr XXIII/211/2012 z dnia 6 września 2012r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2012r.,poz. 2608), Nr XXIX/273/2013 z dnia 31 stycznia 2013r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2013r., poz.938), Nr XXXVII/373/2013 z 30 października 2013r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2013r., poz. 3070), Nr XLI/412/2014 z dnia 11 marca 2014r. (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2014r., poz.1264).

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.


Załącznik Nr 1
do uchwały Nr XLV/458/2014
Rady Gminy Gietrzwałd
z dnia 24 czerwca 2014r.
 
 
STATUT GMINY GIETRZWAŁD
 
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
 

§1.Gmina Gietrzwałd jest wspólnotą samorządową obejmującą z mocy prawa

wszystkich jej mieszkańców.

 

§2.Gmina obejmuje obszar o powierzchni 174 km2.

 

§3.Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Gietrzwałd, ul. Olsztyńska 2

 

§4.Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1)        Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Gietrzwałd.

2)        Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Gietrzwałd.

3)        Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Gietrzwałd.

4)        Wiceprzewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Gietrzwałd.

5)        Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Gietrzwałd.

6)        Zastępcy Wójta – należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Gietrzwałd.

7)        Skarbniku – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Gietrzwałd.

8)        Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Gietrzwałd.

9)        Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Gietrzwałd.

10)         Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Gietrzwałd.

 
Rozdział II
1. Zakres działania i zadania gminy
 

§5.Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym wynikające
z ustaw.

 

§6.1.Gmina w celu zaspokojenia potrzeb jej mieszkańców realizuje zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw oraz realizowane w drodze porozumień z organami tej administracji, zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

 

2.W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

 
2. Władze Gminy

§7.1.Organami gminy są:

1)      Rada Gminy Gietrzwałd,

2)      Wójt Gminy Gietrzwałd.

2.Każdy ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów Gminy, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających
z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów Gminy i komisji Rady Gminy.

3.Powiadomienie o terminie posiedzenia Rady podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców poprzez wywieszenie jej na tablicach ogłoszeń w sołectwach oraz w siedzibie urzędu gminy na 7 dni przed terminem posiedzenia.

4.Powiadomienie o terminie posiedzenia komisji Rady podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń urzędu gminy oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej na 3 dni przed terminem posiedzenia.

5.Protokoły z posiedzeń Rady i komisji udostępniane są zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi, w tym do wglądu.

6.Inne dokumenty wymagające przetworzenia udostępnia się na pisemny wniosek nie później niż w termie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

7.Termin, o którym mowa w ust. 6 może ulec przedłużeniu ze względu na stopień skomplikowania sprawy, w tym przypadku przepisy art.36 k.p.a stosuje się odpowiednio.

 
Rozdział III
Rada Gminy Gietrzwałd
 
1. Organizacja wewnętrzna rady
 

§8. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie, do której

należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

 

§9.1.Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady i dwóch

Wiceprzewodniczących Rady bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2.Wyboru osób, o których mowa w ust.1 dokonuje Rada na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.

3. Przewodniczący Rady w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady i ustala porządek obrad,
2) przewodniczy obradom,
3) czuwa nad porządkiem obrad w czasie sesji,

4) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

5) podpisuje uchwały Rady,

6) koordynuje prace komisji Rady, przekazuje sprawy komisjom w zakresie ich właściwości, celem opracowania lub zaopiniowania,

7) przyjmuje oświadczenia i informacje radnych oraz wykonuje inne czynności z tym związane, przewidziane ustawą.          

2. Sesje
 

§10. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady proponując projekt obrządku

obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

 

§11. Do porządku obrad załącza się projekty uchwał i inne niezbędne materiały.

 

§12.1. Sesja może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

2.Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący Rady i ustnie zawiadamia obecnych na posiedzeniu.

 

§13. O sesji Rady należy zawiadomić na piśmie członków rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, natomiast w przypadku sesji budżetowej i absolutoryjnej na 14 dni, podając miejsce, dzień, godzinę posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.

 

§14. Powiadomienie o sesji powinno być także podane do publicznej wiadomości mieszkańców na tablicy ogłoszeń urzędu gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

§15.1.W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w § 13 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia.

2.W szczególnie uzasadnionych przypadkach projekty uchwał i inne materiały mogą być doręczone bez zachowania terminu o którym mowa w § 13.

 

§16. Pierwsze posiedzenie każdej sesji otwiera Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady, który po stwierdzeniu kworum przystępuje do obrad.

 

§17.Jawne posiedzenia Rady nagrywane są za pomocą technicznych środków rejestrujących, które przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu.

 

§18.1.Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych (kworum) chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej.

2.Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planie pracy Rady.

3.Rada w każdym czasie może dokonać zmian i uzupełnień planu pracy, o którym mowa w ust.2.

4.Przewodniczący Rady może również zwoływać sesje okazjonalne–uroczyste oraz w trybie pilnym.

 

§19.1.W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia Przewodniczący Rady przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać kworum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2.Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole.

3.Na wniosek radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji z innych powodów niż brak kworum. W szczególności dotyczy to braku możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub innych nie przewidzianych przeszkód umożliwiających Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.

 

§20.1.Przed każdą sesją Przewodniczący Rady po uzgodnieniu z Wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

2.Osoby zaproszone są uprawnione do brania udziału w dyskusji.

 

§21. Obsługę biurową Rady i jej komisji zapewnia biuro rady wchodzące w skład urzędu gminy.

 

§22.1.Sesje otwiera i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności gdy zachodzi potrzeba zastąpienia w obradach jeden z wyznaczonych wiceprzewodniczących.

2.W przypadku niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego Rady, zadania Przewodniczącego Rady wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

 

§23.1.Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram sesję Rady Gminy Gietrzwałd”.

2.Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku kworum stosuje się odpowiednio przepis § 19 niniejszego Statutu.

 

§24.1.Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący Rady przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad i stawia pytanie o ewentualne wnioski w sprawie jego uzupełnienia lub zmiany.

2.Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w porządku obrad może wystąpić radny, Wójt lub  Zastępca Wójta.

 

§25.1.Porządek obrad winien przewidywać m.in. przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji, który winien być udostępniony radnym do osobistego wglądu co najmniej na 7 dni przed terminem obrad i nie musi być odczytywany na sesji.

2.W porządku obrad przewiduje się zgłaszanie interpelacji przez radnych i sołtysów.

3.Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym winny być one sformułowane jasno i zwięźle.

4.W miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje najpóźniej na następnej sesji.

5.Interpelacje mogą być złożone na piśmie w czasie sesji lub jeszcze przed jej rozpoczęciem na ręce Przewodniczącego Rady.  

6.Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.

 

§26.1. W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji Rady winno się znaleźć sprawozdanie
z prac Wójta w okresie między sesjami a w szczególności: informacja o stanie mienia komunalnego, gospodarce finansowej, zaawansowaniu prac inwestycyjnych, sprawach sądowo-roszczeniowych, działalności podległych jednostek gminnych.

2. Sprawozdanie powinno mieć charakter informacyjny (nie sprawozdawczy).

3.Sprawozdanie składa Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

 

§27.1.Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad otwierając
i zmykając dyskusje nad każdym z punktów.

2.W uzasadnionych przypadkach radni mogą dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad po uprzednim uzyskaniu zgody większości radnych obecnych na sesji.[1]

3.Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

 

§28.1.Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”. 

3.Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole. 

4.Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się do osób spoza rady zaproszonych na sesję oraz publiczności.

5.W czasie trwania sesji Przewodniczący Rady może zarządzić przerwę podając godzinę wznowienia obrad.

 

§29.1.Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego złożone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie Radę. Wnioskodawca może wnieść o odczytanie treści wystąpienia na najbliższej sesji.

2.Przewodniczący Rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

1) stwierdzenia kworum,
2) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,
3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
6) przeliczenia głosów,
7) przestrzegania regulaminu obrad i przepisów prawa,
8) zarządzenia przerwy,
9) reasumpcji głosowania.

3.Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

§30.1.Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu zgody Rady przy czym przepis § 28 i 29 stosuje się odpowiednio.

2.Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji.

 

§31.1.Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę „Zamykam sesję Rady Gminy Gietrzwałd”.

2.Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.

3.Postanowienia ust.2 dotyczą także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

 

§32.1.Po ogłoszeniu zamknięcia sesji Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2.Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze następnej uchwały podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. 

 

§33.Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca. 

 

§34.1.Pracownik urzędu gminy z każdej sesji sporządza protokół korzystając z nagrań na nośniku na jakim posiedzenie zostało zarejestrowane, który przechowywany jest do czasu zatwierdzenia protokołu. W protokole muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

2.Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty podjętych przez Radę uchwał, złożone usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

3.Protokól z sesji udostępnia się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi, w tym do wglądu.

4.Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu po czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Rada.

 

§35.1.Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, nazwisko i imię Przewodniczącego Rady oraz protokolanta,

2) stwierdzenia prawomocności obrad,

3) nazwiska i imiona nieobecnych członków rady gminy z ewentualnym

podaniem przyczyny nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) porządek obrad,

6) przebieg obrad , w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie,

teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, odnotowanie

faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem głosów „za”, „przeciw” i

„wstrzymuję się”,

8) podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.

2.Protokóły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerom sesji
w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

 
3. Uchwały
 

§36. Sprawy będące przedmiotem obrad sesji Rada rozstrzyga w drodze podejmowanych uchwał.

 

§37.Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, Wójt i kluby radnych.

 

§38.Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

1) datę, tytuł i numer uchwały,
2) podstawę prawną,

3) dokładną, merytoryczną treść uchwały,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin i tryb wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania,

 

§39.1.Uchwały Rady numeruje się według następujących zasad:

1) numer sesji od początku kadencji (liczba rzymska),
2) numer kolejny uchwały od początku kadencji (liczba arabska),

3) cztery cyfry roku (liczba arabska), w którym uchwała zostaje podjęta.

2.Uchwały Rady podpisuje prowadzący obrady.

3.Oryginały uchwał ewidencjonuje i przechowuje wraz z protokołami sesji biuro rady.

§ 40.Treść podjętych uchwał Rady podaje się do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej.

§41.Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.

§42.Wójt przedstawia właściwej regionalnej izbie obrachunkowej uchwały dotyczące budżetu oraz uchwały dotyczące udzielenia lub nieudzielenia Wójtowi absolutorium oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.

 
4. Radni
 

§43. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach Rady, brać udział w pracach komisji Rady
 i innych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.

 

2.Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami poprzez:

1) informowanie wyborców o stanie gminy,
2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,
3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
4) informowanie mieszkańców o swej działalności w Radzie,

5) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców gminy.

 

§44.1.Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady Rady lub posiedzeń komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.

2. Radni mają prawo kierować do Wójta interpelacje we wszystkich sprawach publicznych wspólnoty samorządowej. 

 

§45.1.Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2.Radni w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji winni usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji. 

 

§46.1.Spotkanie ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż jeden raz
w roku.

2.Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli gminy w swoich okręgach wyborczych. Wyborcy w każdej chwili mogą zgłaszać skargi i wnioski.

 

§47.1.W przypadku wniosku pracodawcy o zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, rada gminy może powołać komisję dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2.Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3.Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust.1 Rada winna wysłuchać radnego.

 

§48.Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy w trybie art.25 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonania danych prac, zawierające określenie terminu i charakter zajęć, podpisanie przez Przewodniczącego Rady.[2]

 

§49.1.Gminna Komisja Wyborcza wydaje radnemu zaświadczenie o wyborze podpisane przez Przewodniczącego komisji. 

2.Biuro rady udziela radnym pomocy technicznej w realizowaniu ich uprawnień i pomaga
w wykonywaniu ich obowiązków.

3.Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady gminy we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

 

§50.Odrębną uchwałą Rada ustala wysokość diet oraz zwrot kosztów podróży służbowych przysługujących radnym za udział w sesjach i posiedzeniach komisji.

 

§51. Przewodniczącemu Rady przysługuje dieta miesięczna w wysokości uchwalonej przez radę gminy.

 
5. Tryb głosowania
 
§52.W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
 

§53.1.Głosowanie odbywa się zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w sposób jawny, przez podniesienie ręki.

2.Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przeliczając głosy oddane „za” „przeciw” i „wstrzymuję się”, sumując je, porównując z listą radnych obecnych na sesji, nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3.Do przeliczenia głosów Przewodniczący Rady może wyznaczyć radnych, pracownika biura rady lub inną osobę spoza Rady.

4.Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.

 

§54.1.Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadku wyboru Przewodniczącego Rady
i Wiceprzewodniczących Rady.[3]

2.1.W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady gminy zawierających zwięzłą informację, w jakiej sprawie odbywa się głosowanie oraz kartki umożliwiające oddanie głosu „za”, „przeciw”, „wstrzymuję się”, przez postawienie znaku „x” w odpowiedniej kratce.

2.Niepostawienie znaku „x” w żadnej kratce lub postawienie więcej niż jednego znaku „x” oznacza głos nieważny.

3.Głosowanie tajne przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna z wybranym przez siebie przewodniczącym komisji.

4.Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je z listą obecności.

5.Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.

6. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

7.Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

 

§55.1.Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

 

3.W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza głosowanie.

4.Przepis ust.3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

 

§56.1.Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjmuje się wniosek lub kandydaturę, która uzyskała największą liczbę głosów. Głosów wstrzymujących się nie bierze się pod uwagę:

1) przewaga głosów „za” nad głosami „przeciw” oznacza, że projekt uznaje się

za przyjęty,
2) przewaga głosów „przeciw” nad głosami „za” oznacza, że projekt uznaje się
za odrzucony,

3) równa liczba głosów „za” i „przeciw” oznacza, że projekt nie został przyjęty,

4) gdy przedmiotem głosowania jest wybór jednego spośród kilku rozwiązań, wówczas przez zwykłą większość należy rozumieć taką liczbę głosów za jednym z rozwiązań, która jest większa od liczby głosów przypadających osobno na każde rozwiązanie.

2.Głosowanie bezwzględną większością oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się spośród radnych uczestniczących w głosowaniu.[4]

3.Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.[5]

6. Komisje stałe i doraźne.
 

§57.1.Do realizacji swoich zadań Rada może tworzyć stałe i doraźne komisje ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Komisje podejmują zadania w zakresie określonym przez Radę.

3. Komisje podlegają wyłącznie Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania
z działalności.

 

§58.1.Do zadań stałych komisji należy realizacja spraw, do których zostały powołane, a w szczególności opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisjom przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji.

2. Każdy z radnych może być członkiem dwóch komisji stałych, o ile jedną z nich jest komisja rewizyjna.

 

§59.Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

 
§60. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisję Społeczną – do spraw społecznych, oświatowych, kultury i sportu, do spraw rodziny, bezpieczeństwa, samorządności, współpracy ponadlokalnej i gospodarki mieszka-niowym zasobem gminy,

2) Komisję Gospodarczą – komisja budżetu, inicjatyw gospodarczych, ładu przestrzennego i ochrony środowiska, promocji, gospodarowania mieniem komunalnym, inwestycji gminnych.

3) Komisję Rewizyjną – zakres działania komisji określono w rozdziale 4.

 

§61.1.Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności jego zastępca.

2.Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

 

§62.1.Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród radnych wybranych na członków komisji zwykłą większością głosów. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja ze swego grona.

2.Do zadań przewodniczącego komisji należy:
1) ustalenie terminu i porządku posiedzeń komisji,
2) zwołanie posiedzenia komisji,
3) kierowanie obradami komisji,

4) zapewnienie członkom komisji niezbędnych materiałów.

 
§63.Decyzje komisji są podejmowane w sposób jawny.
 

§64. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu.

 

§65.Protokoły z posiedzeń komisji udostępnia się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi, w tym do wglądu.

 

§66.1. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które przedkładają Radzie lub Wójtowi.

2.Radni spoza składu komisji mogą brać udział w pracach komisji, zabierać głos, składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

 
§67.1.Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2.Wspólne posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący Rady w porozumieniu z przewodniczącymi komisji lub przewodniczący jednej z komisji po uprzednim porozumieniu z przewodniczącymi pozostałych komisji. Przewodniczącego obrad wyznacza się w dniu posiedzenia komisji.

3.Za prawomocne uznaje się obrady, jeżeli uczestniczy w nich co najmniej połowa składu każdej komisji.

 

§68.Przewodniczący Rady w uzasadnionych przypadkach może zwoływać posiedzenia przewodniczących komisji stałych.

 

§69.Przewodniczący Rady w każdym czasie może polecić zwołanie posiedzenia i złożenia Radzie sprawozdania z działania.

 

§70. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności powinna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji w tym przewodniczący lub jego zastępca.

 

§71.1.Przewodniczący komisji przynajmniej raz w roku przedstawia na sesji sprawozdanie
z działalności komisji.

2.Wnioski i poprawki odrzucone w głosowaniu na żądanie wnioskodawcy winny być zamieszczone w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości.

3.W przypadku równej ilości głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego.

 
Rozdział IV
Komisja Rewizyjna
1. Postanowienia ogólne
 

§72.1.Rada kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

2.Rada powołuje i odwołuje komisję spośród swoich członków zwykłą większością głosów
w liczbie minimum 3 osób.

3.W skład komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem Przewodniczącego Rady oraz Wiceprzewodniczących Rady.

4.Kadencja komisji równa się kadencji Rady.
 

§73.1.Rada wybiera spośród członków komisji przewodniczącego komisji w głosowaniu jawnym.

2.Komisja wybiera spośród siebie zastępcę przewodniczącego komisji.

 

§74.Obsługę komisji wykonuje wyznaczony pracownik biura rady.

 

§75.1.Komisja może używać pieczęci podłużnej z napisem „Komisja Rewizyjna Rady Gminy Gietrzwałd”.

2.Przewodniczący komisji może używać pieczęci podłużnej imiennej z napisem „Przewodniczący Komisji Rewizyjnej”.

 
2. Zadania Komisji Rewizyjnej
 

§76.1.Kontrola działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych w zakresie wykonywania uchwał i realizacji budżetu.

2.Opiniowanie wykonania budżetu gminy i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.

3.Wydawanie na wniosek Przewodniczącego Rady opinii w sprawie oświadczenia o stanie majątkowym radnego, wobec którego Przewodniczący Rady zamierza podjąć taką decyzję.[6]

4.Opiniowanie wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta
z przyczyny innej niż nieudzielenie wójtowi absolutorium.

5.Rozpatrywanie skarg na działalność Wójta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych składanych do Rady.

6.Wykonywanie zadań doraźnie zleconych przez Radę lub podejmowanych z własnej inicjatywy.