Przygotowanie sesji
§ 1
1. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady Gminy proponując projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
2. W zawiadomieniu o sesji do porządku obrad należy załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.
§ 2
Rada Gminy może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych ( quorum) chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej.
§ 3
1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.
2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole.
3. Na wniosek radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji z innych powodów niż brak quorum. W szczególności dotyczy to braku możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub innych nie przewidzianych przeszkód uniemożliwiających Radzie Gminy właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.
§ 4
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady Gminy po uzgodnieniu z Wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.
2. Osoby zaproszone są uprawnione do brania udziału w dyskusji.
§ 5
Urząd Gminy obowiązany jest udzielić Radzie Gminy wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 6
Sesje otwiera i zamyka Przewodniczący Rady Gminy, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia w obradach - jeden z Wiceprzewodniczących.
Obrady.
§ 7
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: "Otwieram sesję Rady Gminy w Gietrzwałdzie".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 3 Regulaminu Rady.
§ 8
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad Rady Gminy.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w porządku obrad może wystąpić radny, Wójt lub jego zastępca.
3. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez Radę Gminy protokołu z poprzedniej sesji, który winien być udostępniony radnym do osobistego wglądu co najmniej na 7 dni przed terminem obrad i nie musi być odczytywany w toku sesji.
4. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1 - 3 Rada Gminy uchwala porządek obrad sesji zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem pkt 5
5. Rada gminy może wprowadzać zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
§ 9
1. W porządku obrad przewiduje się zgłaszanie interpelacji przez radnych i sołtysów.
2. Interpelacje skład się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej , przy czym winne one być sformułowane jasno i zwięźle.
3. W miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje najpóźniej na następnej sesji.
4. Interpelacje mogą być złożone na piśmie w czasie sesji lub jeszcze przed jej rozpoczęciem na ręce Przewodniczącego rady lub jego zastępcy.
5. Na wniosek radnego Rada Gminy może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.
§ 10
W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji rady gminy winno się znaleźć sprawozdanie z prac Wójta dotyczące wykonania uchwał rady.
§ 11
1. Przewodniczący Rady gminy prowadzi obrady według uchwalonego porządku obrad otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. W uzasadnionych przypadkach radni mogą dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad po uprzednim uzyskaniu zgody większości radnych obecnych na sesji.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.
§ 12
1. przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem zwłaszcza na zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę " do rzeczy".
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego " do porządku", a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się do osób spoza Rady i zaproszonych na sesję oraz publiczności.
5. W czasie trwania sesji Przewodniczący może zarządzić przerwę podając godzinę wznowienia obrad.
§ 13
1. Na wniosek radnego Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego złożone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie Radę. Wnioskodawca może wnieść o odczytanie treści wystąpienia na najbliższej sesji.
2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:
- stwierdzenia quorum,
- zdjęcia określonego tematu z porządku obrad
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów
- ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów
- przeliczenia głosów
- w sprawie przestrzegania regulaminu obrad i przepisów prawa.
3. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod głosowanie radnym, po dopuszczeniu w dyskusji dwóch "za" i dwóch głosów "przeciw" wnioskowi po czym rozstrzyga się sprawę w głosowaniu zwykłą większością głosów.
§ 14
1. Przewodniczący może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu zgody rady Gminy przy czym przepis § 11 i 12 stosuje się odpowiednio.
2. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji.
§ 15
1. Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: "Zamykam sesję Rady Gminy Gietrzwałd"
2. Czas od otwarcie sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2. dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 16
1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji rada Gminy jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.
2. Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze następnej uchwały podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
§ 17
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia
mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.
§ 18
1. Pracownik Urzędu Gminy z każdej sesji Rady Gminy sporządza protokół obrad korzystając z nagrań na taśmie magnetofonowej, która przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu. W protokole muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty podjętych przez Radę Gminy uchwał, złożone usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
3. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu gminy oraz na najbliższej sesji .
4. W trakcie obrad lecz nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia po czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Rada Gminy.
§ 19
1. Protokół z sesji Rady Gminy powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:
a) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numer uchwał, nazwisko i imię Przewodniczącego i protokólanta,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady Gminy z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,
d) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
e) zatwierdzenie porządku obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymuję się",
h) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
Uchwały
§ 20
1. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że inny tryb przewidują przepisy ustawy.
2. W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" o wyniku głosowania decyduje głos Przewodniczącego obrad.
§ 21
Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni , Wójt i Kluby Radnych.
§ 22
Uchwały Rady Gminy powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:
a) datę, tytuł i numer,
b) podstawę prawną,
c) dokładną, merytoryczną treść uchwały,
d) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
e) termin i tryb wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania,
f) ponadto inne elementy w razie konieczności np. opisowa treść wstępna, wskazanie adresatów, zawieszenie wykonania, uzasadnienie, przepisy przejściowe itp.,
g) uchwałę Rady Gminy podpisuje Przewodniczący Rady Gminy lub jeden z jego zastępców.
h) treść uchwał będzie publikowana w monitorze Przewodniczącego Rady Gminy.
§ 23
Uchwałę numeruje się uwzględniając numer sesji ( cyframi rzymskimi), kolejnym numerem uchwały ( cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.
§ 24
Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały Rady Gminy w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
§ 25
Wójt przedstawia właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwały dotyczące budżetu oraz uchwały dotyczące udzielenia lub nieudzielenia Wójtowi absolutorium w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.
Komisje stałe i doraźne ( z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej)
§ 26
1. Do realizacji swoich zadań rada Gminy może tworzyć stałe i doraźne komisje.
2. Komisje podejmują zadania w zakresie określonym przez Radę.
3. Komisje podlegają wyłącznie radzie Gminy.
§ 27
Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, w szczególności należy:
a) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisjom przez radę oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji.
§ 28
Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
§ 29
Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu
poszczególne sprawy.
§ 30
1. Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje rady podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie Gminy do uchwalenia.
3. Przewodniczący Rady Gminy w każdym czasie może polecić zwołanie posiedzenia i złożenia radzie sprawozdania z działania.
§ 31
1. W skład Komisji mogą wchodzić radni .
2. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada spośród radnych wybranych na członków komisji zwykłą większością głosów.
3. Zastępcę Przewodniczącego Komisja wybiera ze swego grona.
§ 32
1. Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący lub jego zastępca.
2. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności powinna uczestniczyć co najmniej połowa składu Komisji.
§ 33
Przewodniczący Komisji przynajmniej raz do roku przedstawia na sesji sprawozdanie z
działalności Komisji.
§ 34
1. Opinie i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Wnioski i poprawki odrzucone w głosowaniu na żądanie Wnioskodawcy winny być zamieszczone w sprawozdaniu Komisji jako wnioski mniejszości.
2. W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" decyduje głos Przewodniczącego Komisji.
Radni
§ 35
1. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach rady gminy, brać udział w pracach Komisji Rady, których są członkami.
2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami przez:
a) informowanie wyborców o stanie Gminy
b) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady Gminy
c) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady Gminy
d) informowanie mieszkańców o swej działalności w radzie gminy
e) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy.
3. skreśla się.
§ 36
1. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady Rady Gminy lub posiedzeń Komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.
2. Radni mają prawo kierować do Wójta interpelacje we wszystkich sprawach publicznych wspólnoty samorządowej.
§ 37
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.
2. Radni w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji rady gminy lub posiedzenia Komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienie Przewodniczącemu rady Gminy lub Przewodniczącemu Komisji.
3. Na wniosek Przewodniczącego nieusprawiedliwiona nieobecność będzie wywieszona na tablicy ogłoszeń w okręgu wyborczym, w którym radny został wybrany.
§ 38
1. Spotkanie ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż jeden raz w roku.
2. Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli Gminy w swoich okręgach wyborczych. Wyborcy w każdej chwili mogą zgłaszać skargi i wnioski.
§ 39
1. W przypadku wniosku pracodawcy o zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, rada Gminy może powołać komisję dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady Gminy.
3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna wysłuchać radnego.
§ 40
Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy w trybie art.25 ust. 3 ustawy o samorządzie terytorialnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonania danych prac, zawierające określenie terminu i charakter zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady Gminy.
§ 41
1. Urząd gminy wystawia radnemu dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady Gminy, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Urząd Gminy udziela radnym pomocy technicznej w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązku.
3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady Gminy we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
§ 42
skreślony
§ 43
1. Odrębną uchwałą rada Gminy ustala wysokość diet przysługujących radnym i członkom komisji za udział w sesjach i posiedzeniach.
2. skreślony
§ 44
Przewodniczącemu Rady Gminy przysługuje dieta miesięczna w wysokości uchwalonej przez Radę Gminy.
Tryb głosowania
§ 45
W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
§ 46
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymuję się", sumując je, porównując z listą radnych obecnych na sesji, nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych lub inną osobę spoza Rady.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący rady.
§ 47
1. Głosowanie tajne stosuje się w szczególności w przypadku wyboru Przewodniczącego Rady Gminy i jego zastępców.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady Gminy przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie Przewodniczącym Komisji.
3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je z listą obecności.
4. Praca Komisji Skrutacyjnej odbywa się w obecności radnych, biorących udział w głosowaniu.
5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.
6. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
7. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokółu obrad sesji.
§ 48
1. Przewodniczący przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący podaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza głosowanie.
§ 49
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęcie wniosku lub kandydatury która uzyskała największą ilość głosów.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
Absolutorium
§ 50
1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za dany rok przyjmuje Rada Gminy w głosowaniu jawnym.
2. Po przeprowadzeniu dyskusji nad sprawozdaniem, Rada Gminy w głosowaniu jawnym decyduje o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium Wójtowi bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
§ 51
Podejmując uchwałę w sprawie absolutorium Rada Gminy bierze pod uwagę sposób
realizacji budżetu za ubiegły rok budżetowy.
Postanowienia końcowe
§ 52
Przewodniczący Rady Gminy zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.
1. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady Gminy proponując projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
2. W zawiadomieniu o sesji do porządku obrad należy załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.
Rada Gminy może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych ( quorum) chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej.
1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.
2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole.
3. Na wniosek radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji z innych powodów niż brak quorum. W szczególności dotyczy to braku możliwości wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub innych nie przewidzianych przeszkód uniemożliwiających Radzie Gminy właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady Gminy po uzgodnieniu z Wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.
2. Osoby zaproszone są uprawnione do brania udziału w dyskusji.
Urząd Gminy obowiązany jest udzielić Radzie Gminy wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
Sesje otwiera i zamyka Przewodniczący Rady Gminy, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia w obradach - jeden z Wiceprzewodniczących.
Obrady.
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: "Otwieram sesję Rady Gminy w Gietrzwałdzie".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 3 Regulaminu Rady.
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad Rady Gminy.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w porządku obrad może wystąpić radny, Wójt lub jego zastępca.
3. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez Radę Gminy protokołu z poprzedniej sesji, który winien być udostępniony radnym do osobistego wglądu co najmniej na 7 dni przed terminem obrad i nie musi być odczytywany w toku sesji.
4. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1 - 3 Rada Gminy uchwala porządek obrad sesji zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem pkt 5
5. Rada gminy może wprowadzać zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
1. W porządku obrad przewiduje się zgłaszanie interpelacji przez radnych i sołtysów.
2. Interpelacje skład się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej , przy czym winne one być sformułowane jasno i zwięźle.
3. W miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje najpóźniej na następnej sesji.
4. Interpelacje mogą być złożone na piśmie w czasie sesji lub jeszcze przed jej rozpoczęciem na ręce Przewodniczącego rady lub jego zastępcy.
5. Na wniosek radnego Rada Gminy może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.
W porządku obrad każdej zwyczajnej sesji rady gminy winno się znaleźć sprawozdanie z prac Wójta dotyczące wykonania uchwał rady.
1. Przewodniczący Rady gminy prowadzi obrady według uchwalonego porządku obrad otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. W uzasadnionych przypadkach radni mogą dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad po uprzednim uzyskaniu zgody większości radnych obecnych na sesji.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.
1. przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem zwłaszcza na zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę " do rzeczy".
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego " do porządku", a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się do osób spoza Rady i zaproszonych na sesję oraz publiczności.
5. W czasie trwania sesji Przewodniczący może zarządzić przerwę podając godzinę wznowienia obrad.
1. Na wniosek radnego Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego złożone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie Radę. Wnioskodawca może wnieść o odczytanie treści wystąpienia na najbliższej sesji.
2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:
- stwierdzenia quorum,
- zdjęcia określonego tematu z porządku obrad
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów
- ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów
- przeliczenia głosów
- w sprawie przestrzegania regulaminu obrad i przepisów prawa.
3. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod głosowanie radnym, po dopuszczeniu w dyskusji dwóch "za" i dwóch głosów "przeciw" wnioskowi po czym rozstrzyga się sprawę w głosowaniu zwykłą większością głosów.
1. Przewodniczący może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu zgody rady Gminy przy czym przepis § 11 i 12 stosuje się odpowiednio.
2. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji.
1. Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: "Zamykam sesję Rady Gminy Gietrzwałd"
2. Czas od otwarcie sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2. dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji rada Gminy jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.
2. Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze następnej uchwały podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia
mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.
1. Pracownik Urzędu Gminy z każdej sesji Rady Gminy sporządza protokół obrad korzystając z nagrań na taśmie magnetofonowej, która przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu. W protokole muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty podjętych przez Radę Gminy uchwał, złożone usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
3. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu gminy oraz na najbliższej sesji .
4. W trakcie obrad lecz nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia po czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Rada Gminy.
1. Protokół z sesji Rady Gminy powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:
a) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numer uchwał, nazwisko i imię Przewodniczącego i protokólanta,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady Gminy z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,
d) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
e) zatwierdzenie porządku obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymuję się",
h) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
Uchwały
1. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że inny tryb przewidują przepisy ustawy.
2. W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" o wyniku głosowania decyduje głos Przewodniczącego obrad.
Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni , Wójt i Kluby Radnych.
Uchwały Rady Gminy powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:
a) datę, tytuł i numer,
b) podstawę prawną,
c) dokładną, merytoryczną treść uchwały,
d) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
e) termin i tryb wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania,
f) ponadto inne elementy w razie konieczności np. opisowa treść wstępna, wskazanie adresatów, zawieszenie wykonania, uzasadnienie, przepisy przejściowe itp.,
g) uchwałę Rady Gminy podpisuje Przewodniczący Rady Gminy lub jeden z jego zastępców.
h) treść uchwał będzie publikowana w monitorze Przewodniczącego Rady Gminy.
Uchwałę numeruje się uwzględniając numer sesji ( cyframi rzymskimi), kolejnym numerem uchwały ( cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.
Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały Rady Gminy w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
Wójt przedstawia właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwały dotyczące budżetu oraz uchwały dotyczące udzielenia lub nieudzielenia Wójtowi absolutorium w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.
Komisje stałe i doraźne ( z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej)
1. Do realizacji swoich zadań rada Gminy może tworzyć stałe i doraźne komisje.
2. Komisje podejmują zadania w zakresie określonym przez Radę.
3. Komisje podlegają wyłącznie radzie Gminy.
Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, w szczególności należy:
a) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisjom przez radę oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji.
Zakres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu
poszczególne sprawy.
1. Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje rady podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie Gminy do uchwalenia.
3. Przewodniczący Rady Gminy w każdym czasie może polecić zwołanie posiedzenia i złożenia radzie sprawozdania z działania.
1. W skład Komisji mogą wchodzić radni .
2. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada spośród radnych wybranych na członków komisji zwykłą większością głosów.
3. Zastępcę Przewodniczącego Komisja wybiera ze swego grona.
1. Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący lub jego zastępca.
2. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności powinna uczestniczyć co najmniej połowa składu Komisji.
Przewodniczący Komisji przynajmniej raz do roku przedstawia na sesji sprawozdanie z
działalności Komisji.
1. Opinie i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Wnioski i poprawki odrzucone w głosowaniu na żądanie Wnioskodawcy winny być zamieszczone w sprawozdaniu Komisji jako wnioski mniejszości.
2. W przypadku równej ilości głosów "za" i "przeciw" decyduje głos Przewodniczącego Komisji.
Radni
1. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach rady gminy, brać udział w pracach Komisji Rady, których są członkami.
2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami przez:
a) informowanie wyborców o stanie Gminy
b) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady Gminy
c) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady Gminy
d) informowanie mieszkańców o swej działalności w radzie gminy
e) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy.
3. skreśla się.
1. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady Rady Gminy lub posiedzeń Komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.
2. Radni mają prawo kierować do Wójta interpelacje we wszystkich sprawach publicznych wspólnoty samorządowej.
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.
2. Radni w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji rady gminy lub posiedzenia Komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienie Przewodniczącemu rady Gminy lub Przewodniczącemu Komisji.
3. Na wniosek Przewodniczącego nieusprawiedliwiona nieobecność będzie wywieszona na tablicy ogłoszeń w okręgu wyborczym, w którym radny został wybrany.
1. Spotkanie ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż jeden raz w roku.
2. Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli Gminy w swoich okręgach wyborczych. Wyborcy w każdej chwili mogą zgłaszać skargi i wnioski.
1. W przypadku wniosku pracodawcy o zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, rada Gminy może powołać komisję dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady Gminy.
3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna wysłuchać radnego.
Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy w trybie art.25 ust. 3 ustawy o samorządzie terytorialnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonania danych prac, zawierające określenie terminu i charakter zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady Gminy.
1. Urząd gminy wystawia radnemu dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady Gminy, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Urząd Gminy udziela radnym pomocy technicznej w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązku.
3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady Gminy we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
skreślony
1. Odrębną uchwałą rada Gminy ustala wysokość diet przysługujących radnym i członkom komisji za udział w sesjach i posiedzeniach.
2. skreślony
Przewodniczącemu Rady Gminy przysługuje dieta miesięczna w wysokości uchwalonej przez Radę Gminy.
Tryb głosowania
W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymuję się", sumując je, porównując z listą radnych obecnych na sesji, nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych lub inną osobę spoza Rady.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący rady.
1. Głosowanie tajne stosuje się w szczególności w przypadku wyboru Przewodniczącego Rady Gminy i jego zastępców.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady Gminy przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie Przewodniczącym Komisji.
3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je z listą obecności.
4. Praca Komisji Skrutacyjnej odbywa się w obecności radnych, biorących udział w głosowaniu.
5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.
6. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
7. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokółu obrad sesji.
1. Przewodniczący przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący podaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza głosowanie.
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęcie wniosku lub kandydatury która uzyskała największą ilość głosów.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem, przewyższającą połowę składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
Absolutorium
1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za dany rok przyjmuje Rada Gminy w głosowaniu jawnym.
2. Po przeprowadzeniu dyskusji nad sprawozdaniem, Rada Gminy w głosowaniu jawnym decyduje o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium Wójtowi bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
Podejmując uchwałę w sprawie absolutorium Rada Gminy bierze pod uwagę sposób
realizacji budżetu za ubiegły rok budżetowy.
Postanowienia końcowe
Przewodniczący Rady Gminy zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.