Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Protokół XII sesji Rady Gminy Gietrzwałd

Ogłoszono: 2011-12-01 12:53:32 przez Adam Cieśliński

PROTOKÓŁ Nr 12
 
XII zwyczajnej   sesji Rady Gminy Gietrzwałd
 dnia 27 października 2011r.
 
Początek sesji godz. 1000

Zakończenie sesji    godz. 1425.

Na sesji obecnych było 15 radnych, zgodnie z załączoną listą obecności. Urszula Skwarek i Piotr Korol spóźnili się. Spóźnienie usprawiedliwione. Ustawowy skład Rady Gminy liczy 15 radnych.

 
Ad.1.Otwarcie sesji i uchwalenie porządku obrad.

Przewodniczący Rady Gminy Gietrzwałd Jan Zalewski dokonał otwarcia obrad XII zwyczajnej sesji Rady Gminy witając radnych i gości. Stwierdził quorum, co oznacza, że uchwały podjęte na sesji są prawomocne. Na sesji obecni byli także: Wójt Mieczysław Ziółkowski, Skarbnik Józef Greifenberg, Sekretarz Halina Bienkiewicz, Kierownik ZGK Jan Kasprowicz, Kierownik Działu Inwestycje Agnieszka Kochanowska, Grażyna Placek z rekacji Gazety Gietrzwałdzkiej. Wójt i Przewodniczący Rady podziękowali Markowi Gardziele-wskiemu, współtwórcy i wieloletniemu redaktorowi Gazety Gietrzwałdzkiej, za wieloletnią pracę w redakcji i wręczyli kwiaty. Pan Marek Gardzielewski, po 21 latach zrezygnował z dalszej pracy w Gazecie.  

Przewodniczący odczytał proponowany porządek obrad:
1.Otwarcie i uchwalenie porządku obrad.
2.Przyjęcie protokółu poprzedniej sesji.
3.Interpelacje.
4.Sprawozdanie Wójta.
5.Sprawozdanie Przewodniczących Komisji z pracy Komisji.

6.    Odpowiedzi na interpelacje.

7.    Podjęcie uchwały o podziale samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie i utworzenia Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie i Gminnej Biblioteki Publicznej w Gietrzwałdzie.

8.Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Gietrzwałd na 2011 rok.

9.   Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gietrzwałd na lata 2011–2017.

10. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2010 rok.

11. Podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

12. Podjęcie uchwały w sprawie stawki opłaty miejscowej.

13. Podjęcie uchwały w sprawie stawek opłaty targowej.

14. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do wymiaru podatku rolnego na 2012 rok.

15. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży działek niezabudowanych Nr 233/9 o pow. 118m2 i  Nr 233/11 o pow. 875m2 w Gietrzwałdzie.

16. Sprawy różne.

Wójt M. Ziółkowski poprosił o wniesienie do porządku obrad punktu: Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawki opłaty od posiadania psów, określenia zasad ustalania i poboru oraz terminu płatności opłaty od posiadania psów a także zarządzenia poboru tej opłaty w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso jako punkt 16. Odbyło się głosowanie nad przyjęciem porządku obrad ze zmianą – 13 głosów za.

Ad.2.    Przyjęcie protokółu poprzedniej sesji.

Radni nie mieli uwag do protokółu poprzedniej sesji. Odbyło się głosowanie nad przyjęciem protokółu XI sesji – 13 głosów za.

Ad.3.    Interpelacje.

Do interpelacji zapisali się: Marek Nowogrodzki i Bolesław Korosteński.

Marek Nowogrodzki – w sprawie zimowego utrzymania dróg, jakim sprzętem dysponujemy, czy jest nasz czy obcy i za jakie stawki jest wynajmowany. Czy stawki ustalone są już teraz czy będą negocjowane w chwili wykonania usługi.

Bolesław Korosteński – Sząbruk droga gminna Leśna i inne drogi boczne, duże ubytki. Duże ubytki są na początku ulicy Leśnej. Mieszkańcy proszą o uzupełnienie ubytków na ul. Leśnej i sąsiadujących z nią drogach bocznych w Sząbruku.

 
Ad.4.    Sprawozdanie Wójta.

Wójt poinformował, że Warmiński Związek Gmin podjął uchwałę w sprawie wprowadzenia w gminach członkowskich podatku od posiadania psów i opracował program opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt w latach 2011 – 2015. Jest decyzja lokalizacyjna schroniska dla zwierząt w Biesalu. Budowa rozpocznie się w 2012 roku. Schronisko zostało zlokalizowane na terenie nieczynnego wysypiska śmieci.

Wójt poinformował, ze odbył spotkanie w sprawie zamiany budynku GOK. Pan Dowgiałło jest zainteresowany zamianą. Komisja Gospodarcza zapoznała się z koncepcją architektoniczno-funkcjonalną nowego budynku domu kultury. Wójt zapoznał radnych z odpowiedzią na prośbę o wyjaśnienia dlaczego przedłuża się termin wykonania masztów internetowych. Wykonawca inwestycji firma Profit Group podaje, że realizacja zadania nastąpi w II kwartale 2012 roku.

Wójt poinformował o prowadzonych inwestycjach:

1)    Trwa rozbudowa szkoły w Gietrzwałdzie,

2)    Zakończono wymianę okien w budynku urzędu gminy,

3)    Trwa dostawa sprzętu do punktu informacji turystycznej,

4)    Jest w trakcie zakup pompy dla jednostki OSP w Nagladach,

5)    Realizowany jest zakup urządzeń na plac zabaw w Biesalu,

6)    W opracowaniu jest dokumentacja techniczna na budowę świetlicy w Łęgutach,

7)    W przygotowaniu jest projekt II etapu rozbudowy świetlicy w Gronitach – adaptacja budynku gospodarczego na scenę wiejską, stowarzyszenie Garjan będzie składało wniosek o dofinansowanie,

8)    Przygotowywany jest projekt remontu i rozbudowy remizy OSP w Biesalu,

9)    Zakończone zostały prace firmy zewnętrznej przy bieżącym utrzymaniu dróg gminnych,

10)Trwają inwestycje finansowane z funduszy sołeckich, między innymi rozbudowa oświetlenia ulicznego,

11)Trwa rozbudowa sieci burzowej na odcinkach zniszczonej sieci melioracyjnej. W kosztach budowy partycypują mieszkańcy,

12)Trwają zebrania wiejskie na których uchwalane są budżety sołeckie.

Gospodarka nieruchomościami:

1)    Odbyły się przetargi na sprzedaż mieszkania w Gietrzwałdzie i działek w Nagladach i Śródce,

2)    Zlecono wykonanie podziału geodezyjnego działki 204/6 w Gietrzwałdzie, będącej własnością ANR. Część działki przeznaczona jest na drogę osiedlową.

3)    Zlecono podział geodezyjny działki 217/5 w Unieszewie koło hydroforni,

Skarbnik poinformował, że Wójt zarządzeniem wprowadził zwiększenie dochodów i wydatków o dotacje Wojewody na stypendia i na zakup podręczników dla uczniów.

 

Ad.5.    Sprawozdanie Przewodniczących Komisji z pracy Komisji.

Iwona Omilian – Przewodnicząca Komisji Społeczno-Mieszkaniowej poinformowała, że Komisja spotkała się dwa razy. Zdecydowała, że nagroda Arca Talentica zostanie wręczona w dniu 11 listopada w Domu Kultury w Gietrzwałdzie, odbyła spotkanie z J. Kasprowiczem i zawnioskowała o przeprowadzenie kontroli dotyczącej zawarcia umów na wywóz odpadów przez podmioty gospodarcze. Poprosiła kierownika ZGK o dane na podstawie których zostanie sporządzona specyfikacja zamówienia na wywóz odpadów komunalnych w przyszłym roku. J. Kasprowicz zobowiązał się do przeprowadzenia z firmą Krystan rozmowy mającej na celu poprawienie jakości świadczonych przez nią usług i rozwiązania problemu ogrzewania lokalu mieszkalnego w Nagladach. Komisja omawiała propozycje stawek podatkowych na 2012 rok, rozpatrzyła podania o przydział mieszkań. Komisja ustaliła tematy jakimi będzie zajmowała się w najbliższej przyszłości: sprzedaż mieszkania komunalnego, lista osób oczekujących na mieszkania komunalne, zapoznanie się z przepisami dotyczącymi ustawiania reklam, zajecie się wyglądem i funkcjonalnością strony internetowej gminy.

Tadeusz Antoszewski – Przewodniczący Komisji Gospodarczej poinformował, że Komisja spotkała się dwa razy. Kontynuowała analizę sprawozdania ZGK z działalności w I półroczu 2011 roku, wysłuchała informacji Wójta o bieżących sprawach, zapoznała się z koncepcją architektoniczno-funkcjonalną budynku GOK, omawiała propozycję stawek podatkowych na 2012 rok, zapoznała się z propozycją stawek za wodę i ścieki na 2012 rok. Wójt poinformował Komisję, że zostanie zlecony audyt zewnętrzny kalkulacji taryf opłat za wodę i ścieki. Komisja zapoznała się z propozycjami zmian w budżecie gminy na 2011 rok i zaopiniowała je pozytywnie.

Komisja Rewizyjna w październiku nie miała spotkania.

 

Ad.6.    Odpowiedzi na interpelacje.

Utrzymanie zimowe dróg – J. Kasprowicz poinformował, że wpłynęła tylko jedna oferta na zimowe utrzymanie dróg dotyczącą utrzymania dróg w rejonie Łajs, Pęglit i Biesala. Zostaną wysłane do osób i firm, które świadczyły usługi w ubiegłym roku, zaproszenia do złożenia ofert. ZGK płaci za usługi wykonane a nie za gotowość. Przewodniczący poprosił
J. Kasprowicza o pisemną odpowiedź na interpelację w sprawie zimowego utrzymania dróg.

Uzupełnienie ubytków w drogach gminnych w Sząbruku – trwa ustalanie czy ubytki zostaną uzupełnione żużlem, gdyż część mieszkańców kategorycznie sprzeciwia się użyciu żużlu.
J. Kasprowicz zaproponował spotkanie po 1 listopada z mieszkańcami aby ustalić sposób działania. B. Korosteński zgłosił potrzebę zasypania dziur na ul. Św. Huberta.

 

Ad.7.    Podjęcie uchwały o podziale samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie i utworzenia Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie i Gminnej Biblioteki Publicznej w Gietrzwałdzie.

Wójt poinformował, że wydzielenie biblioteki da jej możliwość skorzystania ze środków pomocowych przeznaczonych na budowę, remonty i wyposażenie bibliotek publicznych. Nie przewiduje wzrostu zatrudnienia. P. Korol poprosił o umieszczenie w statutach zapisu o tym, że mogą być kontrolowane przez Radę Gminy. 

T. Antoszewski zapytał czy obie jednostki będą prowadzone przez jedną księgową. Wójt odpowiedział, że tak. W chwili gdy biblioteka pozyska środki zewnętrzne i trzeba będzie je rozliczać, przewiduje zatrudnienie na część etatu osoby, która to będzie wykonywać.
T. Antoszewski zapytał z czego wynika, że kierownicy jednostek mają status dyrektora. Zgłosił również uwagę, że w statucie GOK nie ma zapisu o tym, że ma prowadzić promocję gminy. Sekretarz zaproponowała dopisanie w §4, pkt 2 litery n) prowadzenie promocji gminy. T. Antoszewski był zdania, że kierownicy jednostek powinni być powołani w drodze konkursu. Zapis taki jest w statucie GOK, ale nie ma go w statucie biblioteki. Sekretarz wyjaśniła, że zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i o bibliotekach dyrektor jednostki może być powołany w drodze konkursu. W uchwale więc nie można zapisać obowiązku przeprowadzenia konkursu, ale można zapisać zgodnie z ww. ustawą, że może być powołany w drodze konkursu. Sekretarz zaproponowała dopisanie w statucie biblioteki w § 9 punktu „4. Kierownika powołuje i odwołuje Wójt Gminy. Powołanie kierownika może nastąpić w drodze konkursu przeprowadzonego przez Wójta Gminy Gietrzwałd”. U. Skwarek postawiła wniosek formalny o przełożenie podejmowania uchwały na następną sesję, gdyż projekt uchwały  nie był omawiany na posiedzeniach komisji i wymaga doprecyzowania. T. Antoszewski i B. Korosteński byli zdania, że na sesji można zgłaszać wątpliwości i je wyjaśnić tak aby zapisy w uchwale były prawidłowe i pełne.
B. Korosteński uważał, że przerwa w obradach pozwoli na doprecyzowanie projektu uchwały i wyjaśnienie wątpliwości. U. Skwarek była zdania, że nie należy pochopnie podejmować uchwały narażając się na rozstrzygnięcie organu nadzorczego i konieczność zmian uchwały, która ma funkcjonować wiele lat. Odbyło się głosowanie nad wnioskiem o zdjęcie z porządku obrad dzisiejszej sesji  podjęcia uchwały w sprawie podziału instytucji kultury – 1 głos za, 12 głosów przeciw, 2 osoby wstrzymały się od głosu.

Przewodniczący ogłosił przerwę od godz. 1120 do godz. 1140.

Po przerwie Sekretarz poinformowała, że stanowisko dyrektora gminnej instytucji kultury wynika z ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W bibliotece mowa jest o dyrektorze ale w nawiasie znajduje się zapis kierownik. Radni byli zdania, że w bibliotece będzie kierownik i w statucie wszędzie tam gdzie jest zapis „dyrektor” należy zmienić go na „kierownik”. W statucie GOK proponuje się dopisanie w dziale majątek i finanse „§ 14. Działalność Ośrodka podlega kontroli Rady Gminy Gietrzwałd” natomiast w statucie biblioteki w dziale Gospodarka finansowa biblioteki dopisać „§ 23 Działalność Biblioteki podlega kontroli Rady Gminy Gietrzwałd”, w § 9 dodaje się punkt „4. Kierownika powołuje i odwołuje Wójt Gminy. Powołanie kierownika może nastąpić w drodze konkursu przeprowadzonego przez Wójta Gminy Gietrzwałd”. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały o podziale samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie i utworzenia Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie i Gminnej Biblioteki Publicznej w Gietrzwałdzie z poprawkami – 15 głosów za.

 

Ad.8.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Gietrzwałd na 2011 rok.

Skarbnik przedstawił proponowane zmiany w budżecie na 2011 rok. Propozycje zmian radni otrzymali w materiałach na sesję. Wójt zaproponował zmianę nazwy zadania inwestycyjnego z „zamontowanie płotków śniegowych na dachu budynku ZOZ w Biesalu” na „wykonanie prac budowlanych na obiektach ZOZ w Biesalu i Gietrzwałdzie”. Radni nie mieli pytań do projektu uchwały. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Gietrzwałd na 2011 rok – 15 głosów za.

 

Ad.9.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gietrzwałd na lata 2011–2017.

Radni nie mieli pytań do projektu uchwały. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gietrzwałd na lata 2011–2017 - 15 głosów za.

 

Ad.10.Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2010 rok.

Sekretarz poinformowała, że osoby zobowiązane do złożenia oświadczeń złożyły je w terminie. Kopie oświadczeń zostały przesłane do urzędu skarbowego.

 

Ad.11.Podjęcie uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

Wójt poinformował o stawkach tego podatku w sąsiednich gminach i o tym, że w naszej gminie każdy grosz podatku od gruntów pozostałych to wpływ do kasy gminy kwoty 26.302zł. w skali roku. Zaapelował do radnych o uchwalenie stawki 0,30zł od 1 m2 gruntów pozostałych co pozwoli  uzyskać środki na inwestycje gminne i bieżące wydatki. U. Skwarek powiedziała, że jest przeciwna podnoszeniu podatków, gdy nie idzie to w parze z planem zmniejszenia kosztów. Wójt poinformował, że zostały obniżone dwie stawki podatku i dwie stawki zostały niezmienione. Zostały zawieszone wypłaty nagród nauczycielom, zmniejszyły się o ponad 100 tys. wynagrodzenia w ZGK, ogranicza się do niezbędnych wydatki bieżące. A. Robaczewski uważał, że należy mieszkańców poinformować o oszczędnościach i oszczędnym sposobie gospodarowania środkami, bo wtedy zrozumieją konieczność podwyższenia stawek podatkowych. U. Skwarek zapytała o wielkość udzielonych ulg podatkowych, podanie wartości udzielonych ulg a A. Robaczewski zapytał jaka jest ściągalność należności podatkowych. Przewodniczący poinformował, że Skarbnik udzieli odpowiedzi po przerwie. Wójt poinformował, że średnio raz w miesiącu podpisuje umorzenie podatku dla mieszkańców w bardzo trudnej sytuacji materialnej. Są to umorzenia ok. 100 – 200zł. W urzędzie nie ma etatu Kierownika USC, tę funkcję pełni Sekretarz za symboliczny dodatek, nie ma stanowiska z-cy Wójta. Radni przystąpili do głosowania nad poszczególnymi stawkami podatku.

1.   od gruntów:

1)    związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków od 1m2  i od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, związanych z prowadzeniem pól golfowych, namiotowych, campingowych:

propozycje:
Wójta
Komisji Gospodarczej
Komisji Społeczno-Mieszkaniowej
0,78zł
0,78zł
0,78zł

Odbyło się głosowanie nad stawką 0,78zł - 14 głosów za, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - od 1 ha powierzchni, propozycje:

Wójta
Komisji Gospodarczej
Komisji Społeczno-Mieszkaniowej
4,33zł
4,33zł
4,33zł

Odbyło się głosowanie nad stawką 4,33zł - 14 głosów za, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

2)    pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego od 1 m2 powierzchni, propozycje:

Wójta
Komisji Gospodarczej
Komisji Społeczno-Mieszkaniowej
Tadeusza Antoszewskiego
0,30zł
0,30zł
0,28zł
0,31zł

Przewodniczący ogłosił przerwę od godz. 1245 do godz. 1300.

T. Antoszewski po przerwie wycofał swoją propozycję.

Odbyło się głosowanie nad stawką 0,30zł - 10 głosów za, 5 głosów przeciw.

3)    z tym że od gruntów zajętych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe -

od 1 m2 powierzchni, propozycje:

Wójta
Komisji Gospodarczej
Komisji Społeczno-Mieszkaniowej
0,40zł
0,40zł
0,40zł

Odbyło się głosowanie nad stawką 0,40zł - 15 głosów za.

 

2.   od budynków lub ich części: 

1) mieszkalnych    - od 1m2 powierzchni użytkowej, propozycje:

Wójta
Komisji Gospodarczej
Komisji Społeczno-Mieszkaniowej
0,70zł
0,70zł
0,70zł

Odbyło się głosowanie nad stawką 0,70zł - 14 głosów za, 1 głos przeciw.

 

2) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej -   od 1m2 powierzchni użytkowejpropozycje:

Wójta
Komisji Gospodarczej
Komisji Społeczno-Mieszkaniowej
Tadeusza Antoszewskiego
18,50 zł
18,50zł
18,50zł
19,00

Wójt poinformował, że proponuje obniżenie stawki w stosunku do roku 2011 licząc na zainteresowanie inwestorów terenami naszej gminy. T. Antoszewski uważał, że nie jest to dobry sposób na przyciągnięcie inwestorów. Lepiej mieć nieco wyższy podatek a wpływy z niego przeznaczyć na efektywną promocję. Wójt poinformował, że nasza gmina od kilku lat miała najwyższą stawkę tego podatku (19,60zł) wśród podolsztyńskich gmin. Nie wpłynęło to dobrze na rozwój terenów inwestycyjnych w naszej gminie.

Odbyło się głosowanie nad stawkami: 19,00zł – 2 głosy za, 18,50zł – 12 głosów za, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

3)    zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu   kwalifikowanym materiałem siewnym - od 1 m2 powierzchni użytkowej, propozycje:

Wójta
Komisji Gospodarczej
Komisji Społeczno-Mieszkaniowej
10,24zł
10,24zł
10,24zł

Odbyło się głosowanie nad stawką 10,24zł - 12 głosów za, 2 osoby wstrzymały się od głosu.

4)    zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – od 1m2 powierzchni użytkowej, propozycje:

Wójta
Komisji Gospodarczej
Komisji Społeczno-Mieszkaniowej
4,45zł
4,45zł
4,45zł

Odbyło się głosowanie nad stawką 4,45zł - 15 głosów za,

5) pozostałych:

a) zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego   - od 1 m2 powierzchni użytko