Treść
Rozdział I
Nazwa, obszar i zakres działania, siedziba oraz informacje wstępne
§ 1.1. Sołectwo Śródka jest jednostką pomocniczą Gminy Gietrzwałd
2. Obszar Sołectwa Śródka obejmuje obręb wsi Śródka i Smoleń.
3. Siedzibą organów sołectwa jest miejscowość Śródka.
§ 2.1. Organy Sołectwa działają zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
2) statutu Gminy Gietrzwałd
3) niniejszego statutu
2. Ilekroć w niniejszym Statucie jest dalej mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Gietrzwałd;
2) Sołectwie – należy przez to rozumieć Sołectwo Śródka w Gminie Gietrzwałd;
3) Statucie Gminy – należy przez to rozumieć Statut Gminy Gietrzwałd;
4) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Gietrzwałd;
5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Gietrzwałd;
6) Zebraniu wiejskim – należy przez to rozumieć Zebranie Wiejskie Sołectwa Śródka
w Gminie Gietrzwałd;
7) Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć Radę Sołecką Sołectwa Śródka
w Gminie Gietrzwałd.
Rozdział II
Zadania i sposób ich realizacji
§ 3. Do zadań sołectwa należy:
-
Współdziałanie z organami gminy w wykonywaniu zadań publicznych na rzecz mieszkańców sołectwa.
-
Reprezentowanie interesów mieszkańców sołectwa wobec organów gminy oraz w uzasadnionych wypadkach na zewnątrz gminy.
-
Tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym wszystkich mieszkańców sołectwa.
-
Zgłaszanie do organów gminy projektów przedsięwzięć dotyczących budowy, rozbudowy i remontów.
-
Realizacja wydatków z funduszu sołeckiego zgodnie z przyjętym planem.
-
Współudział w utrzymaniu porządku i czystości na obszarze sołectwa.
-
Wydawanie opinii na wniosek Rady Gminy oraz z własnej inicjatywy w szczególności w sprawach dotyczących:
1) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w zakresie
dotyczącym obszaru sołectwa;
2) zmian statutu sołectwa;
3) przepisów porządkowych;
4) szkół podstawowych i przedszkoli;
5) zasad gospodarowania mieniem komunalnym znajdującym się na terenie sołectwa;
6) zmiany nazewnictwa ulic, placów oraz nadawania nazw miejscowościom;
7) użytkowania dróg gminnych.
8) rozpatrywania spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kultury, sportu,
rekreacji i innych związanych z miejscem zamieszkania.
§ 4. Sołectwo współdziałając z organami gminy może wyrażać opinie w sprawach:
1. Miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszaru sołectwa i obszarów sołectw sąsiednich, jeżeli plany dotyczą gruntów położonych przy granicy sołectwa.
2. Remontów kapitalnych obiektów stanowiących mienie komunalne, budowy dróg, ulic oraz ich oświetlenia, kanalizacji, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
3. Zmian rozmieszczenia przystanków komunikacji.
4. Zmian przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, sportu, rekreacji znajdujących się na terenie sołectwa.
5. Projektów innych rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa.
§ 5. Zadania określone w § 3 sołectwo realizuje w szczególności poprzez:
1.Podejmowanie uchwał.
2.Wydawanie opinii.
3.Uczestniczenie w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych i gospodarczych.
4.Przedstawianie organom gminy projektów inicjatyw społecznych i gospodarczych.
5.Współpracę w organizacji spotkań radnych Gminy Gietrzwałd i Wójta z mieszkańcami sołectwa.
6.Współpracę z innymi jednostkami pomocniczymi Gminy Gietrzwałd.
Rozdział III
Organy sołectwa
§ 6. Organami sołectwa są:
1) zebranie wiejskie
2) sołtys
§ 7. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie.
Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.
Rada Sołecka jest pomocniczym organem opiniodawczo-doradczym.
Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa cztery lata.
§ 8. 1. Do zakresu działania zebrania wiejskiego należy:
-
uchwalanie rocznego planu wydatków sołectwa w nieprzekraczalnym terminie do
30 września roku poprzedzającego rok budżetowy;
-
rozpatrywanie sprawozdania sołtysa z wykonania rocznego planu wydatków sołectwa;
-
wybór i odwoływanie sołtysa i członków rady sołeckiej oraz stwierdzanie wygaśnięcia ich mandatu;
-
opiniowanie projektów uchwał na prośbę Rady Gminy;
-
podejmowanie inicjatyw społecznych i gospodarczych;
-
podejmowanie uchwał w innych ważnych sprawach sołectwa;
§ 9.1. Członkami zebrania wiejskiego są stali mieszkańcy sołectwa posiadający prawo do głosowania.
-
Osoby uprawnione do udziału w zebraniu wiejskim odnotowują swoją obecność na liście obecności wyłożonej do podpisu w miejscu, w którym odbywa się zebranie. Lista obecności jest załącznikiem do protokołu zebrania i służy do stwierdzenia prawomocności obrad.
§ 10.1. Zebrania wiejskie zwołuje sołtys:
-
z inicjatywy własnej;
-
na pisemny wniosek 1/5 uprawnionych mieszkańców sołectwa;
-
na pisemny wniosek rady sołeckiej;
-
na pisemny wniosek organu gminy;
-
Miejsce i termin zebrania wiejskiego ustala i podaje do publicznej wiadomości sołtys najpóźniej na 7 dni przed dniem obrad zebrania wiejskiego.
-
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 3, 4 termin obrad zebrania wyznaczany jest nie później niż na 7 dzień od daty złożenia wniosku.
-
Zebrania wiejskie sołtys zwołuje, w miarę istniejących potrzeb, nie rzadziej niż 2 razy w roku.
-
W przypadku gdy sołtys nie zwoła zebrania, o którym mowa w § 10 pkt 2, 3, zebranie zwołuje Wójt na wniosek zainteresowanych mieszkańców.
§ 11.1. Obrady zebrania wiejskiego prowadzi sołtys lub upoważniony przez sołtysa członek rady sołeckiej.
-
Porządek obrad ustala zebranie na podstawie projektu przedstawionego przez sołtysa.
-
Porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony na wniosek każdego członka zebrania wiejskiego.
-
Wniosek złożony zgodnie z ust. 3 zostaje uwzględniony, jeżeli popiera go zwykła większość obecnych członków zebrania wiejskiego.
-
* Członkowie zebrania wiejskiego są zobowiązani do podpisania listy obecności.
§ 12.Udział w zebraniu wiejskim obejmuje uprawnienia do:
-
zgłaszania inicjatyw uchwałodawczych;
-
głosu w dyskusji;
-
zadawania pytań;
-
żądania utrwalenia w protokole własnych wniosków i wypowiedzi;
-
zgłaszania kandydatur i kandydowania.
§ 13. 1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że statut sołectwa stanowi inaczej.
-
Głosu w dyskusji udziela sołtys lub prowadzący zebranie.
-
Uchwały zebrania wiejskiego podpisuje sołtys.
-
Przebieg obrad zebrania wiejskiego jest protokółowany każdorazowo przez protokolanta, którego wyznacza sołtys lub przewodniczący zebrania spośród członków zebrania.
-
Protokoły zebrania wiejskiego podpisuje przewodniczący zebrania oraz protokolant.
Do protokołu dołącza się listę obecności uczestników zebrania.
-
Protokoły z zebrań wiejskich przechowuje sołtys do końca swojej kadencji, po czym przekazuje je do Urzędu Gminy w celu archiwizacji.
-
Uchwały zebrania wiejskiego sołtys podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 14. Do zakresu działania sołtysa należy w szczególności :
-
wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego;
-
reprezentowanie sołectwa wobec organów Gminy oraz w uzasadnionych przypadkach na zewnątrz;
-
zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej;
-
kierowanie akcją pomocy w sołectwie oraz w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych, a w szczególności poprzez wykonywanie zarządzeń Wójta;
-
uczestniczenie w naradach sołtysów organizowanych przez Wójta;
-
uczestniczenie w spotkaniach z radnymi gminy poświęconych realizacji zadań Gminy Gietrzwałd;
-
składanie na zebraniu wiejskim sprawozdań ze swojej działalności oraz działalności rady sołeckiej;
-
składanie sprawozdań z wykonania planu wydatków sołectwa, najpóźniej do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy plan do skarbnika gminy;
-
przygotowywanie projektów uchwał zebrania wiejskiego;
-
kierowanie bieżącymi sprawami sołectwa z zakresu administracji publicznej;
-
załatwianie bieżących spraw związanych z zarządzaniem mieniem komunalnym;
-
współdziałanie z organami Gminy Gietrzwałd w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych;
-
opracowywanie projektów inicjatyw społecznych i gospodarczych przedstawianych organom gminy;
-
organizowanie spotkań radnych Gminy Gietrzwałd i Wójta z mieszkańcami sołectwa;
-
zgłaszanie wniosków do komisji Rady;
-
tworzenie warunków do współpracy z innymi jednostkami pomocniczymi Gminy Gietrzwałd;
-
nadzorowanie prac wykonywanych na rzecz sołectwa.
§ 15.1. Pełnienie obowiązków sołtysa ma charakter społeczny.
-
Rada Gminy ustanawia w formie uchwały zasady, na jakich sołtysowi przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
§ 16.1. Sołtys współdziała z radą sołecką.
-
Rada sołecka składa się z minimum 3 osób.
-
Pracami rady sołeckiej kieruje sołtys.
-
Sołtys może wyznaczyć swojego zastępcę spośród członków rady sołeckiej.
-
Do zadań rady sołeckiej należy w szczególności:
-
wspomaganie działalności sołtysa poprzez wydawanie opinii;
-
proponowanie porządku obrad zebrania wiejskiego;
-
zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa;
-
utrzymywanie kontaktów z organizacjami społecznymi współpracującymi z jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 17.1. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb.
-
O terminie posiedzenia rady sołeckiej zawiadamia sołtys, który jest jednocześnie przewodniczącym rady sołeckiej.
-
W posiedzeniach rady soleckiej mogą uczestniczyć radni lub inne zaproszone osoby bez prawa głosowania.
-
Przebieg zebrania Rady Sołeckiej jest protokołowany każdorazowo. Protokoły przechowuje sołtys do końca swojej kadencji, po czym przekazuje je do Urzędu Gminy w celu archiwizacji.
Rozdział IV
Zarządzanie mieniem sprawy finansowe.
§ 18.1.Sołtys zarządza przekazanym sołectwu mieniem komunalnym w ramach zwykłego zarządu.
-
Rada określa zasady przekazywania mienia, którym mowa w ust. 1, odrębną uchwałą.
-
Składniki mienia komunalnego zakupione ze środków wyodrębnionych dla sołectwa lub przekazanych pozostają w posiadaniu sołectwa, o ile rada nie postanowi inaczej.
§ 19.1. Wójt w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy informuje sołtysa o wysokości środków finansowych dla sołectwa.
-
Po otrzymaniu informacji od Wójta Sołtys zwołuje zebranie wiejskie, na którym uchwala się wniosek sołectwa zawierający roczny plan wydatków z określeniem zadań, kosztów i uzasadnieniem.
-
Wniosek o którym mowa w pkt 2 sołtys przekazuje Wójtowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
-
Sołtys, po otrzymaniu od Wójta informacji o odrzuceniu wniosku z powodu nie spełnienia wymogów określonych w pkt 3 może podtrzymać wniosek, kierując go do rady gminy za pośrednictwem Wójta w terminie 7 dni od otrzymania informacji.
-
Wniosek sołtysa rada gminy rozpatruje w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
-
Budżet sołectwa tworzą:
-
fundusz sołecki;
-
przychody własne pochodzące z gospodarowania mieniem gminnym i przekazanego mienia komunalnego;
-
środki przyznane uchwałą rady gminy na wykonanie dodatkowych zadań zleconych sołectwu a nie objętych planem finansowym;
-
wpłaty osób fizycznych i prawnych udostępnione sołectwu w drodze uchwały rady gminy.
-
W przypadku przekazania sołectwu dodatkowych zadań, z którymi wiążą się wydatki nieuwzględnione w rocznym planie wydatków sołectwa, otrzymuje ono środki finansowe niezbędne do wykonywania tych zadań.
§ 20.1.Sołtys jest osobą upoważnioną do dysponowania środkami finansowymi sołectwa.
-
Jeżeli sołtys z przyczyn nie powodujących wygaśnięcie jego mandatu nie może czasowo wykonywać swoich obowiązków, Wójt wyznacza spośród członków rady sołeckiej osobę upoważnioną do dysponowania środkami finansowymi sołectwa.
§ 21.1. Obsługę finansowo-księgową sołectwa zapewnia Wójt.
-
Przed obciążeniem sołectwa kosztami prac wykonywanych na rzecz sołectwa wymaga się pisemnej akceptacji sołtysa na dokumencie obciążeniowym.
Rozdział V
Kontrola i nadzór nad działalnością zebrania wiejskiego i sołtysa
§ 22.1. Kontrola działalności organów sołectwa sprawowana jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
-
Kontrola działalności organów sołectwa ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności organów poddanych kontroli.
§ 23.1.Kontrolę działalności organów sołectwa sprawuje rada gminy.
-
Funkcję, o której mowa w ust. 1, rada gminy realizuje poprzez działania własne lub wyznaczonych komisji, w tym komisji rewizyjnej.
§ 24.1. Organy wymienione w § 23 mają prawo bezpośredniego wglądu w działalność organów sołectwa.
-
Kontrola działalności organów sołectwa dokonywana jest na zlecenie rady gminy, jednak nie rzadziej niż jeden raz na cztery lata.
§ 25.Członkowie organów wymienionych w § 23, w związku z wykonywanymi zadaniami z zakresu kontroli działalności organów sołectwa, maja prawo do:
-
swobodnego wstępu do pomieszczeń przeznaczonych na działalność organów sołectwa;
-
wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością organów sołectwa;
-
przeprowadzania oględzin składników mienia będących w posiadaniu sołectwa;
-
żądania od sołtysa udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień;
-
korzystania z pomocy specjalistów zatrudnionych w urzędzie gminy i gminnych jednostkach organizacyjnych.
§ 26.1. Członek organów wymienionych w § 23 podlega wyłączeniu od kontroli, na wniosek lub z urzędu, jeżeli wyniki kontroli mogłyby oddziaływać na jego prawa lub obowiązki, na prawa lub obowiązki małżonka albo osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
-
Członek organów wymienionych w § 23 może być wyłączony od kontroli, na wniosek lub z urzędu, w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności;
-
przyczynach powodujących wyłączenie członka organów wymienionych w § 23 niezwłocznie zawiadamia się przewodniczącego rady gminy.
§ 27.1. Informacje uzyskane w wyniku przeprowadzonej kontroli organy wymienione w § 23 przedstawiają w protokole kontroli.
-
Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności organu sołectwa, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
-
Protokół pokontrolny otrzymuje również kontrolowany organ sołectwa.
§ 28. Zadania z zakresu kontroli wykorzystania przydzielonych sołectwu środków finansowych rada gminy zleca komisji rewizyjnej.
§ 29.1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.
-
Organami nadzoru nad działalnością organów sołectwa jest Rada Gminy i Wójt.
Rozdział VI
Wybory sołtysa i rady sołeckiej
§ 30.1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej są powszechne, równe*, bezpośrednie, większościowe* i odbywają się w głosowaniu tajnym.
-
Wybór sołtysa i wybór rady sołeckiej następuje w dwóch oddzielnych głosowaniach.
§ 31.1.Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) sołtysa i członków rady sołeckiej ma każdy obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat i stale mieszka na obszarze sołectwa.
-
Nie mają prawa wybierania osoby:
-
pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu;
-
pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunały Stanu;
-
ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądowym.
§ 32. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje osobie mającej prawo wybierania.
§ 33.1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na kolejną kadencję zarządza Wójt w terminie 1 miesiąca od dnia objęcia funkcji.
-
Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej odbywają się w terminie do trzech miesięcy od dnia ich zarządzenia.
-
W razie konieczności przeprowadzenia wyborów sołtysa lub członka rady sołeckiej przed upływem kadencji, wybory zarządza się i przeprowadza w ciągu 30 dni od wystąpienia ich przyczyny.
§ 34.1.Zebranie wiejskie dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje Wójt. W tym celu Wójt określa miejsce, dzień i godzinę zebrania oraz wyznacza przewodniczącego.
-
Zawiadomienie Wójta o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§ 35.1.Członkowie rady sołeckiej mogą być odwołani przed upływem kadencji przez zebranie wiejskie.
-
W sprawie odwołania członków rady sołeckiej przepisy § 46.
§ 36.1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej, na zebraniu wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/5 uprawnionych mieszkańców sołectwa.
-
O ile wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie tj. po upływie 15 minut od terminu zwołania pierwszego zebrania mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
-
* Uprawnieni mieszkańcy zebrania są zobowiązani do podpisania listy obecności. Osoba, która odmówi podpisania listy obecności traci prawo do udziału w głosowaniach.
-
Do udziału w zebraniu wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu jego zwoływania są stałymi mieszkańcami sołectwa oraz posiadają czynne i bierne prawo wyborcze. Posiadanie czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do organów gminy określa się według przepisów ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
§ 37.1.Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 członków wybranych spośród uprawnionych mieszkańców sołectwa.
-
Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
-
Wybór członków komisji przeprowadza przewodniczący zebrania wiejskiego.
-
Wybór członków komisji odbywa się w głosowaniu jawnym.
-
Członkami komisji zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
-
Przewodniczącym komisji zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów. W razie równej liczby głosów, wybrany zostaje kandydat najstarszy wiekiem.
§ 38.1. Do zadań komisji należy:
-
przyjęcie zgłoszeń kandydatów;
-
przygotowanie kart go głosowania;
-
przeprowadzenie głosowania;
-
sporządzenie protokołu z przeprowadzonych wyborów.
-
Protokół podpisuje przewodniczący komisji, jej członkowie oraz przewodniczący zebrania i podają go bezzwłocznie do publicznej wiadomości.
-
Protokół z przeprowadzonych wyborów stanowi załącznik do protokołu zebrania wiejskiego.
§ 39.1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej odbywają się spośród nieograniczonej liczby kandydatów mających prawo wybieralności, zgłoszonych ustnie na zebraniu wiejskim.
-
W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej.
-
Po zarejestrowaniu przez komisję wszystkich kandydatów, przewodniczący komisji zgłasza zebraniu wiejskiemu wniosek o zamknięcie listy kandydatów na sołtysa oraz członków rady sołeckiej. Wniosek podlega przegłosowaniu zwykłą większością głosów obecnych członków zebrania wiejskiego, w głosowaniu jawnym.
-
Komisja wydaje karty do głosowania opatrzone pieczęcią urzędu gminy.
§ 40. Głosuje się przez postawienie znaku „X” z prawej strony przy nazwisku (nazwiskach) kandydata (kandydatów), którego (których) wybieramy.
§ 41.1. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
-
Nieważne są głosy na kartach:
-
całkowicie przedartych;
-
bez pieczęci urzędu gminy;
-
gdzie postawiono więcej znaków „X” przy nazwiskach kandydatów niż jest mandatów;
-
Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazw lub nazwisk albo poczynienie innych dopisków, nie wpływa na ważność głosu.
§ 42.1. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
-
Za wybranych na członków rady sołeckiej uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
-
W przypadku równej liczby głosów przeprowadza się ponowne głosowanie pomiędzy kandydatami o tej samej liczbie głosów. Ponownego głosowania nie przeprowadza się jeżeli liczba kandydatów z równą liczbą głosów jest większa niż liczba wybranych członków rady sołeckiej.
§ 43.1. Wygaśniecie mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje na skutek:
-
złożenia na ręce Wójta pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji;
-
pozbawienia praw publicznych i wyborczych oraz ubezwłasnowolnienia na podstawie prawomocnego wyroku sądu;
-
skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne;
-
śmierci
-
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 wygaśnięcie mandatu stwierdza niezwłocznie zebranie wiejskie.
§ 44.1. W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej przeprowadza się wybory uzupełniające. Przepisy o trybie wyboru sołtysa lub członka rady sołeckiej stosuje się odpowiednio
-
Wyborów uzupełniających członka rady sołeckiej nie przeprowadza się , jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 3 miesiące.
§ 45.1. Sołtys i rada sołecka są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji.
-
Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje z inicjatywy:
-
1/5 uprawnionych mieszkańców sołectwa posiadających prawo wybierania zgłoszonej w formie pisemnego wniosku;
-
Wójta;
-
Komisji Rewizyjnej Rady zgłoszonej w formie pisemnego wniosku.
-
Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie, wnioskom bez uzasadnienia nie nadaje się w biegu.
-
Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej powinno być poprzedzone wysłuchaniem zainteresowanego, chyba że osoba wiedziała o terminie zebrania i nie stawiła się z przyczyn leżących po jej stronie.
§ 46.1. Odwołanie ze stanowiska sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje z powodu:
-
nie wykonywania swoich obowiązków;
-
naruszenia postanowień statutu i uchwał zebrania;
-
* dopuszczenia się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
-
Wniosek o zwołanie zebrania na, którym ma być rozpatrywane odwołanie sołtysa lub członka Rady Sołeckiej w przypadkach, o których mowa w pkt 1 musi zawierać uzasadnienie i musi być podpisany przez 1/5 uprawnionych mieszkańców sołectwa.
-
Odwołanie sołtysa jest równoznaczne z odwołaniem rady sołeckiej.
§ 47.1. Zebranie w sprawie odwołania sołtysa w przypadkach o których mowa w § 43 i 44 zwołuje Wójt, członka Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys.
-
Zebranie zwołuje się w terminie 30 dni od zaistnienia przyczyny lub złożenia wniosku.
§ 48.1. Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub pełnego składu rady sołeckiej i dokonania wyborów przedterminowych zwołuje Wójt, ustalając miejsce, dzień i godzinę zebrania. Odwołanie następuje na zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
-
Przedterminowego wyboru sołtysa lub członków rady sołeckiej dokonuje się na tym samym zebraniu, które zostało zwołane dla odwołania sołtysa lub członka rady sołeckiej.
-
Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 3 miesiące. Kadencja sołtysa lub członków rady sołeckiej wybranych w wyborach uzupełniających i przedterminowych upływa z dniem zakończenia kadencji sołtysa lub członka rady sołeckiej wybranych w wyborach zarządzonych na podstawie § 33 ust. 1 i 2.
§ 49. Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów pokrywane są z budżetu gminy.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 50. Zmian statutu dokonuje Rada Gminy na zasadach i w trybie dla jego uchwalenia.
§ 51. W przypadkach nieuregulowanych w niniejszym statucie stosuje się przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Traci moc uchwała Nr VII/33/90 z 30 listopada 1990 roku w sprawie uchwalenia statutu sołectwa.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
* nieważność - rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego PN.0911-371/09 z dnia 21 grudnia 2009r.