Treść
§ 1. Uchwala się Roczny programy współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2014 rok, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd
Nr XXXVIII/386/2013 z dnia 28 listopada 2013 r.
ROCZNY PROGRAM
WSPÓŁPRACY GMINY GIETRZWAŁD Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA 2014 ROK
Gietrzwałd, 2013
Wstęp
Aktywność mieszkańców Gminy Gietrzwałd jest podstawą budowy nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Aby rozwój lokalny odczuwalnie poprawił sytuację i komfort życia każdego z mieszkańców, konieczne jest prowadzenie równolegle inwestycji zarówno
w infrastrukturę, jak budowanie kapitału społecznego. Z tego też względu pragniemy rozwijać współpracę samorządu z organizacjami pozarządowymi i innymi formami aktywności
i samorządności, podążając za nowoczesnymi standardami i korzystając z otwierających się możliwości.
Program powstał jako kontynuacja dotychczasowej współpracy, a także w celu profesjonalizacji oraz standaryzacji reguł i zasad wzajemnej współpracy między wszystkimi podmiotami, które aktywnie działają na terenie Gminy Gietrzwałd na rzecz rozwoju sektora społecznego, rozumianego jako: kapitał ludzki oraz lokalna infrastruktura.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1. Program określa cele, formy oraz zakres przedmiotowy współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie prowadzenia działalności w sferze zadań publicznych gminy.
§2. Ilekroć w niniejszym programie mowa jest o:
-
gminie - rozumie się przez to Gminę Gietrzwałd;
-
radzie - rozumie się przez to Radę Gminy Gietrzwałd;
-
urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy w Gietrzwałdzie;
-
wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Gietrzwałd;
-
sekretarzu - rozumie się przez to Sekretarza Gminy Gietrzwałd;
-
skarbniku - rozumie się przez to Skarbnika Gminy Gietrzwałd;
-
organizacji pozarządowej - rozumie się przez to osobę prawną lub jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej utworzoną na podstawie przepisów ustaw, w tym fundację i stowarzyszenie, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych,
w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku;
-
podmiocie - rozumie się przez to:
-
osobę prawną i jednostkę organizacyjna działającą na podstawie przepisów
o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz
o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmujące prowadzenie działalności pożytku publicznego;
-
stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
-
spółdzielnie socjalne;
-
spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy o kulturze fizycznej, nie działające w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczające całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczające zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
-
udziale środków własnych - rozumie się przez to środki finansowe nie pochodzące
z budżetu gminy, przeznaczone na realizację zadania, o którego wsparcie finansowe organizacja pozarządowa lub podmiot ubiega się;
-
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536);
-
programie - rozumie się przez to „Roczny program współpracy Gminy Gietrzwałd
z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2014 rok”;
-
pracownik wyznaczony do współpracy - rozumie się przez to pracownika Urzędu Gminy Gietrzwałd wyznaczonego przez wójta do realizacji zadań wynikających z przyjętych niniejszym programem zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami;
-
jednostki organizacyjne gminy - rozumie się przez to jednostki oświatowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury.
-
ofercie – rozumie się przez to ofertę realizacji zadania publicznego zgodną z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.12.2010r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 6, poz. 25),
§3. Uchwalając budżet rada rezerwuje w nim środki finansowe na realizację zadań przez organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego.
§4. Organizacje pozarządowe i podmioty winny zapewnić realizację zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.
§5. Program reguluje zasady współpracy władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi i podmiotami w roku 2014 i obowiązuje od 1 stycznia 2014 roku do 31 grudnia 2014 roku.
§6. W celu wyznaczenia priorytetowych zadań publicznych na następny rok i wydzielenia środków finansowych w budżecie na 2015 rok organizacje pozarządowe i podmioty mogą złożyć własne propozycje zadań do programu na rok następny w terminie do 15 września 2014 r.. Propozycje w formie listu intencyjnego powinny zawierać w szczególności:
-
Informacje o organizacji: nazwa organizacji, adres, telefon i/lub fax, główne cele statutowe, zrealizowane w przeciągu ostatniego roku zadania, jakim budżetem organizacja dysponowała w minionym roku, posiadany i użytkowany przez organizację majątek trwały - warunki lokalowe i zaplecze techniczne
-
Informacje o zadaniu: nazwa zadania, krótki opis (problem, cel, działania, efekty, rezultaty), przewidywana data rozpoczęcia i zakończenia zadania, całkowita wartość zadania, o jaką kwotę będzie występowała organizacja na realizację zadania.
Rozdział II
Podmioty realizujące program współpracy
§7. Podmiotami programu, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy mogą być prowadzące działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy:
-
organizacje pozarządowe
-
osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa
do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
-
stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
-
spółdzielnie socjalne;
-
spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy o kulturze fizycznej, nie działające w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczające całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczające zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
§8. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami jest prowadzenie przez nie działalności na terenie gminy i na rzecz jej mieszkańców.
Rozdział III
Zasady regulujące współpracę
§9. Podmioty współpracy są autonomiczne i suwerenne, a wzajemne oddziaływania regulują
na zasadach umów i porozumień, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, opiera się na zasadach pomocniczości, suwerenności, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
1. Zasada pomocniczości: Gmina uznaje prawo samoorganizujących się obywateli
do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności, także należących
do sfery zadań publicznych. Samorząd stosuje zasadę względnego pierwszeństwa organizacji pozarządowych i podmiotów w realizacji zadań publicznych, wspierając je w wypełnianiu tych zadań. W ten sposób wprowadza w życie ideę subsydiarności, która zakłada, że wszędzie tam gdzie jest to możliwe, kompetencje i zdolność do działania powinny zostać przypisane w pierwszej kolejności obywatelom i ich organizacjom.
2. Zasada suwerenności stron: Gmina respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych i podmiotów. Gmina akceptuje również kontrolną rolę organizacji obywatelskich, mając świadomość dysponowania przez siebie środkami publicznymi.
3. Zasada partnerstwa: Gmina traktuje organizacje pozarządowe i podmioty jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych. Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych
i podmiotów aktywnego uczestnictwa w pracach grup zadaniowych, organizowanych spotkaniach tematycznych oraz przekazywania informacji.
4. Zasada efektywności: Gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych proponowanych do realizacji przez organizacje pozarządowe i podmioty. Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych i podmiotów sporządzania wniosków o środki finansowe zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w specyfikacji zadania, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków rozliczenia finansowego i sprawozdawczości.
5. Zasada uczciwej konkurencji: Gmina będzie równorzędnie traktowała organizacje pozarządowe, podmioty i jednostki organizacyjne urzędu przy realizacji zadań publicznych. Gmina będzie ogłaszała w tym samym czasie, takie same założenia określające zadanie oraz będzie stosowała takie same kryteria oceny dla zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów. Jednostki samorządu, organizacje pozarządowe i podmioty konkurujące ze sobą o realizację zadań publicznych winny w sposób uczciwy przedstawiać swoje zasoby, metody, warunki i kalkulacje stosowane przy planowanej realizacji tych zadań.
6. Zasada jawności: Gmina będzie udostępniała informacje na temat zamiarów, celów
i środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych oraz o dotychczas ponoszonych kosztach prowadzenia tych zadań przez administrację. Gmina będzie dążyła do tego,
aby wszelkie możliwości współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur
i kryteriów podejmowania decyzji.
Rozdział IV
Cele współpracy
§10. Głównym celem współpracy jest rozwój lokalny i budowanie społeczeństwa obywatelskiego przez kreowanie partnerstwa między administracją samorządową i organizacjami pozarządowymi. Służy temu wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.
1. Cele szczegółowe programu:
-
wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych i podmiotów będących jednym
z elementów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;
-
aktywizacja i rozwój lokalnej społeczności, w tym grup nieformalnych, lokalnych koalicji społecznych, społecznych liderów;
-
pobudzenie innowacyjności i konkurencyjności poprzez umożliwienie organizacjom pozarządowym i podmiotom indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji konkretnych zadań publicznych;
-
krzewienie postaw i wartości społecznie pożądanych w tym rozwój społeczeństwa informacyjnego, opartego na wiedzy oraz obywatelskiego;
-
poprawa jakości życia współmieszkańców poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb społecznych;
-
rozwój lokalnej infrastruktury niezbędnej dla realizacji działań i projektów;
-
ochrona wspólnego dziedzictwa kulturalnego oraz przyrodniczego;
-
wykorzystywanie walorów środowiska naturalnego gminy w kierunku rozwoju gospodarczo – turystycznego;
-
wzrost jakości usług świadczonych przez administrację samorządową.
Rozdział V
Partnerzy współpracy
§11. Partnerzy ze strony gminy.
-
Rada i jej komisje wytyczają kierunki polityki społecznej gminy, oraz określają w budżecie wysokość środków przeznaczonych na zlecenie zadań do realizacji organizacjom pozarządowym i podmiotom.
-
Wójt powołuje zespoły wspólne, proponuje radzie zadania publiczne, których realizacja odbywać się może przez zlecenie ich wykonania organizacjom pozarządowym i podmiotom.
-
Jednostki organizacyjne gminy.
-
Referaty urzędu:
-
Wójt wyznacza spośród pracowników urzędu osobę do realizacji zadań wynikających z przyjętych niniejszym programem zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi. Pracownik tenpełni funkcję łącznika i kreatora w sprawach roboczej koordynacji działań pomiędzy jednostkami organizacyjnymi urzędu, a przedstawicielami poszczególnych organizacji pozarządowych i podmiotów oraz ich reprezentacją.
-
Zadania pracownika wyznaczonego do współpracy.
-
odpowiada przed wójtem za bieżące wypełnianie zadań wynikających ze współpracy
z organizacjami pozarządowymi i podmiotami,
-
w porozumieniu z referatami urzędu na podstawie opracowanych przez nie wytycznych ogłasza konkursy ofert, odpowiada za proces opiniowania, ogłasza wyniki konkursów,
-
przyjmuje oferty wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji ze środków publicznych
od organizacji ubiegających się o realizację zadania publicznego i przekazuje
je komisji konkursowej,
-
członkostwo w Zespole Doradczo – Opiniującym pełniąc funkcję sekretarza,
-
członkostwo w Komisji Konkursowej, pełniąc funkcję sekretarza,
-
monitoruje realizację zadań zleconych,
-
sporządza roczne zbiorcze zestawienie ze wszystkich zadań samorządu, realizowanych przez organizacje pozarządowe i podmioty,
-
przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych i podmiotów na pozyskanie środków na wkład własny z funduszy zewnętrznych,
-
przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych i podmiotów o udzielenie rekomendacji wójta dla składanego projektu oraz wnioski o partnerstwo formalne w składanym projekcie,
-
przyjmuje wnioski organizacji pozarządowych i podmiotów o udostępnienie lokalu, budynku, gruntu na jej działalność statutową,
-
przekazuje do zaopiniowania powołanym zespołom wspólnym, wyszczególnionym
w niniejszym programie, projekty uchwał rady dotyczące sektora pozarządowego,
-
prowadzi Bazę Organizacji Pozarządowych działających na terenie Gminy Gietrzwałd,
-
współorganizuje raz do roku Gietrzwałdzie Spotkania Aktywnych i inne spotkania z przedstawicielami podmiotów współpracy o charakterze informacyjnym, szkoleniowym lub konsultacyjnym.
§12. Partnerzy ze strony organizacji pozarządowych i podmiotów.
-
Reprezentacją organizacji pozarządowych i podmiotów jest forum organizacji pozarządowych, czyli uczestniczący w corocznych Gietrzwałdzkich Spotkaniach Aktywnych (GSA) przedstawiciele poszczególnych podmiotów współpracy.
-
GSA zwołuje wójt,
-
GSA odbywać się będą raz w roku, po wcześniejszym dwutygodniowym okresie zawiadomienia. Do kompetencji forum organizacji pozarządowych należy:
-
prezentacja doświadczeń i innowacyjnych metod działania,
-
wzmacnianie potencjału organizacji pozarządowych i podmiotów oraz gminy,
-
wzmacnianie poprzez integrację dalszej współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi i podmiotami,
-
promocja sektora organizacji pozarządowych oraz gminy,
-
wytyczanie kierunków współpracy oraz strategii na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych i podmiotów,
-
reprezentowanie działań organizacji pozarządowych i podmiotów przed gminą,
-
ewaluacja dotychczasowej współpracy o nowe cele, inicjatywy i potrzeby,
-
wnioskowanie o zmiany w rocznych i wieloletnich planach współpracy między gminą
a organizacjami pozarządowymi i podmiotami,
-
wspieranie gminy w tworzeniu lokalnych strategii, poprzez proponowanie dobrych pomysłów, adekwatnych do realnych potrzeb społecznych,
§13. Zespoły wspólne
Zespoły wspólne to podmioty powołane zarządzeniem wójta, w skład których wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych i podmiotów oraz przedstawiciele rady i urzędu, którzy w zależności od przypisanych im kompetencji są realizatorami niniejszego programu współpracy. W razie potrzeby z inicjatywy wójta, rady, organizacji pozarządowych lub podmiotów możliwe jest powoływanie nowych zespołów zadaniowych, stałych lub doraźnych lub modyfikacja zespołów istniejących.
-
Zespół Doradczo - Opiniujący o charakterze stałym powołany zarządzeniem wójta celem kształtowania, opracowywania i opiniowania współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi i podmiotami.
-
Zespół składa się z przynajmniej 3 przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów, 3 przedstawicieli gminy, w tym przedstawicieli rady i pracownika wyznaczonego do współpracy.
-
Do kompetencji zespołu należy:
-
ocena realizacji programu, w tym programów rocznych oraz wieloletnich,
-
bieżące monitorowanie współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi
i podmiotami,
-
przedstawianie oceny oraz wniosków z niniejszej współpracy wójtowi,
-
udział w opracowywaniu programów rocznych,
-
opiniowanie projektu uchwały rady dotyczącej rocznego programu i innych aktów normatywnych o charakterze lokalnym dotyczących organizacji pozarządowych i podmiotów.
-
Zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów o charakterze doraźnym, powołany w celu pozyskiwania środków finansowych, przewidzianych dla projektów opartych na porozumieniu i współpracy między samorządem a organizacjami pozarządowymi i podmiotami.
-
Zespół powoływany jest zarządzeniem wójta z inicjatywy wójta lub organizacji pozarządowej lub podmiotu,
-
Zespół składa się z przedstawicieli partnerów projektu i podmiotów zainteresowanych współpracą przy jego realizacji.
-
Przewodniczącym zespołu jest jeden z przedstawicieli samorządu w zespole, wskazany przez wójta.
-
Zespół uczestniczyć będzie w szkoleniach i innych formach doskonalących umiejętności pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów skierowanych
do społeczności gminy, zgodnie z celami i potrzebami określonymi w lokalnych strategiach gminy oraz statutach organizacji.
-
Komisje Konkursowe
-
wójt powołuje Komisję Konkursową w celu opiniowania złożonych w konkursie ofert oraz przedłożenia wójtowi propozycji wyboru ofert, na które proponuje się udzielenie dotacji. Ostatecznego wyboru ofert dokonuje wójt;
-
wójt powołując Komisję Konkursową nadaje jej regulamin pracy;
-
w skład Komisji Konkursowej wchodzą: przedstawiciele gminy, w tym skarbnik, i pracownik wyznaczony do współpracy jako sekretarz Komisji Konkursowej, a także osoby reprezentujące organizacje pozarządowe lub podmioty. W skład komisji w razie potrzeby mogą być powołani eksperci z głosem doradczym;
-
w ocenie oferty złożonej w konkursie nie mogą uczestniczyć osoby powiązane z podmiotem składającym ofertę, co do których mogą istnieć zastrzeżenia odnośnie zachowania zasady bezstronności;
-
pracami Komisji Konkursowej kieruje przewodniczący;
-
uczestnictwo w pracach Komisji Konkursowej jest nieodpłatne;
-
przy ocenie ofert członkowie Komisji Konkursowej kierują się kryteriami oceny zawartymi w ogłoszeniu konkursu ofert;
-
z prac Komisji Konkursowej sporządza się protokół.
4. Na podstawie art. 41 ustawy wójt może na wniosek organizacji pozarządowych lub podmiotów prowadzących działalność na terenie gminy powołać w drodze zarządzenia Gminą Radę Działalności Pożytku Publicznego. W takim wypadku rada gminy określi w drodze odrębnej uchwały tryb powołania członków oraz organizację i tryb działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Rozdział VI
Przedmiot współpracy
-
Zadania własne gminy określone w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
-
Zadania publiczne mieszczące się w sferze pożytku publicznego, wymienione w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
-
Zadania przewidziane do realizacji budżetem gminy w roku objętym programem.
Rozdział VII
Formy współpracy
§14.Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami obejmuje współpracę o charakterze finansowym i pozafinansowym.
§15. Współpraca finansowa
1. Współpraca finansowapolega na zlecaniu realizacji zadań gminy organizacjom pozarządowym i podmiotom poprzez:
a) powierzenie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację,
b) wsparcie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na częściowe dofinansowanie jego realizacji.
2. Szczegółowy tryb zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom określa ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Podstawowym trybem zlecania zadań jest konkurs ofert. W przypadkach wskazanych przez ustawę dopuszczalne jest stosowanie innego trybu.
3. W przypadku zadań nie mieszczących się w sferze pożytku publicznego zadania zleca się z zastosowaniem trybu określonego w Uchwale Nr XXXVI/381/2009 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 12 listopada 2009 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Gietrzwałd podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż wskazane ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz kontroli wykonania zleconych zadań.
4. Na realizację zadań zleconych planuje się przeznaczyć w 2014 r. środki finansowe
w wysokości 100 500 zł. Ostateczną wysokość środków na realizację zadań zleconych określi rada w uchwale budżetowej na rok 2014.
5. W ramach wspierania wykonania zadania możliwe jest dofinansowanie wkładu własnego organizacji pozarządowej lub podmiotu przy realizacji projektów finansowanych ze środków zagranicznych, krajowych i innych, gdzie taki wkład jest wymagany. W tym celu organizacja pozarządowa lub podmiot powinien przed złożeniem wniosku do w/w grantodawców złożyć ofertę dot. propozycji projektu wraz ze wskazaniem wielkości niezbędnego dofinansowania ze środków gminy oraz jego przeznaczenia, zgodnie z obowiązującym w danym roku wzorem oferty. Oferta jest analizowana przez pracownika wyznaczonego do współpracy w porozumieniu z właściwymi referatami i wydziałami, pod kątem zgodności ze strategią rozwoju gminy, strategiami branżowymi i innymi programami celowymi a następnie kierowany do wójta. Wójt wraz ze skarbnikiem rozpatruje ofertę i w oparciu o możliwości finansowe podejmuje decyzję o udzieleniu rekomendacji ofercie oraz przeprowadzeniu otwartego konkursu na wskazane zadanie chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania. W przypadkuprzyjęcia projektu do realizacji przez grantodawcę lub instytucję zarządzającądanym programemoraz po rozstrzygnięciu konkursu ogłoszonego przez wójta na realizację zadania, zostanie podpisana umowa o dofinansowaniu realizacji projektu.
Wielkość i możliwość dofinansowania będzie uzależniona od limitu środków przewidzianych
na ten cel w rezerwie budżetowej przy uwzględnieniu kolejności wpływających wniosków.
6. Pomoc w pozyskiwaniu środków z innych źródeł:
a) rekomendacje projektów – w celu ułatwienia pozyskiwania przez organizacje pozarządowe i podmioty środków finansowych, wójt może rekomendować składany projekt do instytucji grantodawczej. Aby otrzymać rekomendację należy wystąpić z pismem do wójta wraz z wnioskiem grantowym i projektem rekomendacji;
b) obejmowanie patronatem – wójt może objąć patronatem niefinansowym inicjatywę realizowaną przez organizację pozarządową lub podmiot. Aby uzyskać patronat należy wystąpić z pismem do wójta wraz z opisem inicjatywy;
c) partnerstwo – gmina może być partnerem w projektach kierowanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty do funduszy europejskich (lub innych), a co za tym idzie może partycypować w kosztach ich realizacji. Organizacja pozarządowa lub podmiot zainteresowany realizacją projektu w partnerstwie z samorządem gminnym w porozumieniu z Zespołem do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów przygotowuje fiszkę projektową, która zostaje przedstawiona wójtowi celem podjęcia decyzji o przystąpieniu do partnerstwa. W przypadku akceptacji, zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów - sporządza wniosek i składa go do odpowiedniego podmiotu. Samorząd gminy może z własnej inicjatywy zapraszać organizacje pozarządowe i podmioty jako partnerów do projektów składanych przez siebie do funduszy europejskich (lub innych);
d) udzielanie pożyczek organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, które są organizatorami działań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz innych środków pomocowych o charakterze refundacji. Celem udzielenia pożyczki jest prefinansowanie zadania w wysokości udzielonej dotacji. Szczegółowy tryb ubiegania się przez organizacje i podmioty o pożyczkę zostanie określony w drodze odrębnej uchwały.
e) udzielanie pomocy w zakresie pozyskiwania środków finansowych z innych źródeł poprzez informowanie podmiotów programu o możliwości pozyskiwania takich środków, udzielanie pomocy na wniosek zainteresowanego podmiotu w zakresie wypełniania wniosków, w tym organizowanie szkoleń i spotkań informacyjnych.
§16. Współpraca pozafinansowa
1. Współpraca w zakresie tworzenia i konsultowania aktów prawa lokalnego
Przystępując do tworzenia strategii, programów itp. dokumentów, samorząd zaprasza
przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów do współpracy lub zaopiniowania aktów prawa lokalnego zgodnie z Uchwałą Nr XLVI/510/10 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 14 października 2010 roku w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego Gminy Gietrzwałd w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
2. Wymiana informacji
Za przekaz informacji z samorządu do organizacji pozarządowych i podmiotów odpowiada pracownik wyznaczony do współpracy. Na oficjalnej stronie internetowej gminy jest prowadzona Baza Organizacji Pozarządowych działających na terenie gminy. Organizacje pozarządowe i podmioty są zobowiązane do aktualizacji bazy w formie pisemnej.
-
Organizacja Gietrzwałdzkich Spotkań Aktywnych – forum organizacji pozarządowych i podmiotów. Raz w roku samorząd gminy organizuje Gietrzwałdzie Spotkania Aktywnych, na które zapraszane są wszystkie organizacje pozarządowe i podmioty działające na terenie gminy. GSA mają na celu m. in. ocenę współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi i podmiotami oraz wypracowanie priorytetów współpracy na kolejny rok.
-
Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym, opiniującym i inicjatywnym złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów i gminy (§12 programu).
5. Współpraca zagraniczna
W celu ułatwienia nawiązywania kontaktów zagranicznych organizacji pozarządowych
i podmiotów, samorząd będzie zapraszał przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów na organizowane przez siebie spotkania, seminaria, konferencje z udziałem gości zagranicznych, dotyczące sektora pozarządowego, a także – w miarę możliwości – umożliwiał uczestnictwo przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów we wspólnych wyjazdach partnerskich (warsztatowych), mających na celu wymianę doświadczeń, współpracę „tematyczną”.
6. Udostępnianie lokali i budynków
Organizacje pozarządowe nie dysponujące własnym lokalem mogą wystąpić z pisemnym wnioskiem o udostępnienie lokalu niezbędnego do realizacji celów statutowych, na organizację np. spotkań, konferencji, szkoleń, imprez okolicznościowych, itp. Warunki udostępniania i korzystania z lokali stanowiących własność komunalną gminy określa regulamin stanowiący załącznik nr 1do niniejszego programu.
7. Współpraca w zakresie promocji gminy
a) samorząd gminy w miarę możliwości będzie zamieszczał informacje o wiodących organizacjach pozarządowych i podmiotach w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych;
b) w uzasadnionych przypadkach (m. in. organizacji lokalnych, regionalnych, krajowych i międzynarodowych konferencji, realizacji projektów poza granicami gminy, powiatu i województwa) gmina przekaże organizacjom pozarządowym lub podmiotom, w miarę możliwości materiały promocyjne. Pismo w sprawie uzyskania materiałów promocyjnych wraz z krótka charakterystyką ich wykorzystania należy złożyć w Urzędzie Gminy w Gietrzwałdzie.
c) organizacje pozarządowe i podmioty współpracujące z samorządem są zobowiązane
do promocji gminy podczas realizowanych projektów, wydawanych publikacji, organizacji konferencji itp. Wszystkie materiały publikowane na wszelkich nośnikach, finansowane ze środków samorządu, muszą zawierać logo gminy oraz informację: „Zrealizowano przy współudziale finansowym Samorządu Gminy Gietrzwałd”.
Rozdział VIII
Priorytetowe zadania publiczne
§17. Gmina współpracuje z organizacjami pozarządowymi w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy. Na rok 2014 jako priorytetowe zostały określone zadania z następujących obszarów:
1. Integracja mieszkańców Gminy Gietrzwałd i kultywowanie lokalnych tradycji i zwyczajów po przez:
- organizowanie imprez kulturalnych i rekreacyjnych,
- kultywowanie tradycji warmińskiej i mazurskiej,
- organizacja i prowadzenie amatorskiego ruchu artystycznego i twórczości ludowej, a także organizacja wystaw, konkursów
- organizację imprezy Mecz „Polska – Niemcy” w Naterkach
2. Nauka i edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych:
- pomoc stypendialna dla uczniów szkół średnich i studentów, mieszkańców Gminy Gietrzwałd;
- kształtowanie postaw moralnych, aktywnych, proekologicznych i ogólnorozwojowych wśród dzieci i młodzieży - formy edukacji pozaszkolnej.
3. Krajoznawstwo i turystyka:
- popularyzacja działań w zakresie krajoznawstwa i turystyki,
- organizacja rajdów, konkursów i innych imprez popularyzujących krajoznawstwo i turystykę,
- promocja walorów turystycznych miejscowości Gminy Gietrzwałd,
4. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu , w szczególności piłki nożnej, oraz tworzenie warunków do jego rozwoju na terenie Gminy Gietrzwałd.
5. Leczenie i rehabilitacja dzikich zwierząt potrzebujących Pomocy z terenu Gminy Gietrzwałd.
§18. Zakres priorytetowych zadań i warunki przyznania dotacji powinny zostać uszczegółowione w treści ogłoszenia konkursu ofert.
§19. Priorytetowe zadania podlegają w ciągu roku budżetowego ewaluacji i z inicjatywy organizacji pozarządowej, podmiotu lub wójta w uzasadnionych przypadkach do programu i budżetu gminy mogą zostać wpisane nowe zadania.
Rozdział IX
Sposób oceny realizacji programu
§20.Realizacja programu jest poddana ewaluacji mającej na celu ocenę jego wykonania. W celu monitorowania realizacji programu ustala się następujące wskaźniki ewaluacji:
-
Środki przeznaczone na realizację programu: wysokość udzielonych dotacji i wysokość środków własnych organizacji pozarządowych.
-
Środki finansowe przeznaczone na realizację poszczególnych zadań: wysokość dotacji i wysokość środków własnych.
-
Liczba złożonych ofert.
-
Liczba organizacji pozarządowych składających oferty.
-
Liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego
-
Liczba organizacji pozarządowych realizujących zadania.
-
Liczba umów, które nie zostały zrealizowane (rozwiązane, zerwane lub unieważnione).
-
Liczba imprez, wydarzeń, szkoleń, spotkań.
-
Liczba informacji zamieszczonych w mediach w związku z realizacją zadań programu.
§21. Bieżącym monitoringiem współpracy zajmuje się pracownik wyznaczony do współpracy współdziałając z Zespołem Doradczo - Opiniującym.
§22. Wyniki oceny realizacji programu zostaną przedstawione w sprawozdaniu z realizacji programu, które wójt przedstawi radzie najpóźniej do 30 kwietnia 2015 r.
Rozdział X
Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji
§23. 1.Prace nad przygotowaniem programu zostały zainicjowane przez Zespół Doradczo-Opiniujący, który przygotował harmonogram jego tworzenia oraz tryb i sposób konsultacji społecznych. Ostateczny projekt programu, który wójt przedłożył radzie, został wypracowany podczas spotkań Zespołu Doradczo – Opiniującego.
-
Harmonogram prac nad przygotowaniem programu:
- składania przez organizacje pozarządowe propozycji do projektu programu,
- opracowanie projektu programu,
- skierowanie projektu programu do konsultacji,
- rozpatrzenie złożonych opinii i uwag do projektu,
- przedłożenie projektu programu wójtowi i skierowanie pod obrady rady.
3. Konsultacje programu odbyły się zgodnie z trybem określonym w Zarządzeniu Nr 63/2013 Wójta Gminy Gietrzwałd z dnia 15.11.2013 r. poprzez zamieszczenie projektu programu na stronie internetowej Urzędu Gminy Gietrzwałd, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Gietrzwałd.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§24. 1.W zakresie nieuregulowanym niniejszym programem stosuje się przepisy ustawy.
2. Załączniki do programu:
Regulamin udostępniania korzystania z lokali będących własność komunalną gminy.
Załącznik nr 1
Regulamin udostępniania korzystania z lokali
będących własność komunalną gminy.
1. Lokale i budynki będące własnością Samorządu mogą być udostępniane organizacjom pozarządowym i podmiotom w miarę posiadanych możliwości i na zasadach obowiązujących w gminie.
2. Organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność w sferze pożytku publicznego mogą uzyskać w użytkowanie budynek lub jego część, na zasadach preferencyjnych, na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności. W tym celu muszą złożyć do wójta:
a) wniosek o przydział lokalu lub budynku wraz z uzasadnieniem,
b) plan zagospodarowania lokalu lub budynku,
c) plan prowadzenia działalności statutowej,
d) opis sposobu finansowania lokalu lub budynku.
3. Wójt zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na złożony wniosek w ciągu 14 dni.
4. Wójt ma prawo wypowiedzenia umowy najmu lokalu lub budynku w razie stwierdzenia, że prowadzona przez wynajmującą organizację pozarządową lub podmiot działalność jest niezgodna z umową.
5. Wójt lub Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury może udostępniać organizacji pozarządowej lub podmiotowi pomieszczenia do odbycia zebrania, spotkania lub prowadzenie działalności statutowej.
6. Jeżeli udostępnienie pomieszczeń dotyczy pomieszczeń należących do gminy, zapytanie należy kierować do wójta, jeżeli dotyczy pomieszczeń należących do Gminnego Ośrodka Kultury – do Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury.
7. Warunkiem uzyskania zgodny na nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń jest wykazanie przez organizację lub podmiot, że planowane w nim działania nie mają komercyjnego i prywatno-towarzyskiego charakteru i służą realizacji społecznych celów.