czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Rejestr zmian
 Drukuj informację

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

XXVI/250/2012

Status: Uchylony

Sesja: XXVI

Kadencja: VI

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego, z wyjątkiem postanowień dotyczących punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które wchodzą w życie z dniem

Data podpisania: 2012-12-28

Ogłoszono dnia: 2013-02-18 12:49:42 przez Elżbieta Bielańska

Temat

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd.

Na podstawie

art. art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012, poz. 391 z póź. zm.) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie, Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:

Treść

 
 
*§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd, który otrzymuje brzmienie stanowiące załącznik do uchwały niniejszej.
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gietrzwałd.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego, z wyjątkiem postanowień dotyczących punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które wchodzą w życie z dniem
1 lipca 2013r.
 
 

Załącznik 
do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd
Nr XXVI / 250 / 2012 z dnia 28.12.2012r.
 
 
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY GIETRZWAŁD
 
 
Rozdział I
 
Postanowienia ogólne
 
§ 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Gietrzwałd,
a w szczególności:
 
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
 
a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru
i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych;
b) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji   w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów  i parków;
c) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.), zużytych baterii                      i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon;
 
2) rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
 
3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
 
4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
 
5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;
 
6) wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;
 
7) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.
 
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
 
1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Gietrzwałd;
 
2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
 
3) nieruchomości – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub część takich budynków;
 
4) chodniku - należy przez to rozumieć wydzieloną część drogi publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych, znajdującą się pomiędzy krawędzią jezdni, a granicą nieruchomości położonej wzdłuż drogi;
 
5) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami mające obowiązek realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku, przy czym:
 
a) na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do wykonawcy robót budowlanych;
 
b) na terenach wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym przystanków komunikacyjnych obowiązki uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, należą do gminy;
 
c) na drogach publicznych obowiązki utrzymania czystości i porządku, a także zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego przeznaczonych oraz utrzymanie tych pojemników
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej, uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów na takim chodniku, należą do zarządu drogi;
 
d) na terenach pozostałych obowiązki utrzymania czystości i porządku należą do gminy, do obowiązków gminy należy także uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku oraz zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego przeznaczonych umieszczonych na tym chodniku i utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
 
6) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (dalej: KPGO ) – należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez    Radę Ministrów uchwałą nr 217 z dnia 24 grudnia 2010r. (M.P. Nr 101, poz. 1183)
 
7) Gminnym Systemie Odbioru Odpadów (G.S.O.O.) – system odbioru i zagospodarowania zmieszanych
i wyselekcjonowanych odpadów komunalnych z terenu Gminy Gietrzwałd;
 
8)  odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady komunalne zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
 
9) odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
w szczególności należy przez to rozumieć: stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, w tym drewno, materace itp.;
 
10) sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – należy przez to rozumieć urządzenia AGD, RTV oraz inne używane w gospodarstwie domowym, których prawidłowe działanie jest uzależnione od dopływu prądu elektrycznego lub od obecności pól elektromagnetycznych;
 
11) odpadach biodegradowalnych – należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów, są to między innymi : resztki warzyw, owoców, pieczywa, fusy kawy i herbaty, skorupy jaj, itp. oprócz mięsa i wędlin;
 
12) odpadach zielonych – rozumie się przez to odpady powstające w wyniku pielęgnacji i uprawiania publicznych i prywatnych terenów zieleni oraz gromadzone selektywnie odpady pochodzenia roślinnego
z targowisk, cmentarzy, parków, zieleńców, ogrodów;
 
13) opakowaniach wielomateriałowych - są to opakowania wykonane z co najmniej dwóch różnych rodzajów materiałów (wymienianych w załączniku nr 1 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej), w taki sposób, że nie można ich rozdzielić ręcznie lub przy użyciu prostych metod fizycznych;
 
14) selektywnej zbiórce odpadów „u źródła” – należy przez to rozumieć indywidualną segregację odpadów
z podziałem na tworzywa sztuczne, papier i tekturę, szkło oraz odpady biodegradowalne; zbiórka prowadzona jest w specjalnie oznakowanych workach lub pojemnikach na terenie nieruchomości;
 
15) makulaturze – należy przez to rozumieć: papier, tekturę, kartony, książki, zeszyty, gazety, katalogi, prospekty, opakowania papierowe – torby, worki;
 
16) szkle – należy przez to rozumieć: butelki, słoiki i inne opakowania szklane, czystą stłuczkę szklaną, szyby okienne;
 
17) tworzywach sztucznych – należy przez to rozumieć: czyste opakowania po chemii gospodarczej i artykułach spożywczych, reklamówki, worki foliowe, jednorazowe butelki typu PET oraz puszki aluminiowe;
 
18) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych –w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt. 6 ustawy należy przez to rozumieć  zlokalizowane na terenie gminy specjalnie w tym celu przygotowane i wyposażone miejsce, do którego właściciele nieruchomości mogą przekazywać wyselekcjonowane odpady komunalne nie objęte selektywną zbiórką „u źródła”; dopuszcza się uznanie za taki punkt samochodu odbierającego wyselekcjonowane odpady komunalne sprzed terenu nieruchomości;
 
19) odpadach budowlano–remontowych i rozbiórkowych – rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba pozyskać pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano – architektonicznej;
 
20)  odpadach niebezpiecznych – rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach, wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki;
 
21) popiele – należy przez to rozumieć odpad paleniskowy pochodzące z sezonowego ogrzewania domostw;
 
22) wyselekcjonowanym popiele – należy przez to rozumieć czysty, niezmieszany z innymi odpadami popiół;
 
23) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
 
24) zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;
 
25) stacjach zlewnych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
 
26) harmonogramie – należy przez to rozumieć plan odbioru odpadów komunalnych na terenie gminy podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz w Biuletynie Informacji Publicznej (http://bip.warmia.mazury.pl/gietrzwald_gmina_wiejska);
 
27) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub posiadającymi wydane przez wójta, ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:
 
a) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
 
b) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
 
c) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części.
28) przedsiębiorstwie wywozowym – należy przez to rozumieć podmiot uprawniony, wyłoniony zgodnie
z ustawą Prawo zamówień publicznych, z którym gmina ma zawartą umowę na zorganizowany odbiór odpadów komunalnych;
 
29) zabudowie wielorodzinnej – należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielolokalowymi stanowiącymi osiedla mieszkaniowe;
 
30) zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć budynki wolnostojące mieszczące do kilku lokali mieszkalnych:
 
31) zabudowie kolonijnej - należy przez to rozumieć budynki wolnostojące położone w znacznej odległości poza zwartą zabudową wsi, do których prowadzące drogi gruntowe pozwalają dojechać pojazdem odbierającym odpady o tonażu nie przekraczającym 3,5 t;
 
32) zabudowie rekreacji indywidualnej – należy przez to rozumieć domki rekreacyjne służące wypoczynkowi indywidualnego użytkownika, nie mające charakteru komercyjnego (usługowego);
 
33)budynku użyteczności publicznej– to zgodnie z zapisami § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury
 z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich sytuowanie – budynek przeznaczony dla administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowy, drogowym, lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy
i socjalny;
34) przedsiębiorstwie - w myśl art. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej należy rozumieć każdy podmiot, który według obowiązujących przepisów prawa posiada status osoby fizycznej (jeśli jest osobą pełnoletnią i nieubezwłasnowolnioną), osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, a jednocześnie prowadzi we własnym imieniu zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz prowadzi działalność polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, jak również działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły na terenie;
35) chowie zwierząt – rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;
 
36) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza, a w szczególności: psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby i żółwie hodowane w akwarium oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do trzymania w mieszkaniach w celach niehodowlanych;
 
37) zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych
i produkcyjnych, a w szczególności: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, gołębie, indyki, perliczki, strusie, króliki, nutrie, norki, lisy, tchórzofretki, ryby hodowlane, pszczoły oraz inne zwierzęta
w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
 
38) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały.
 
 
 
Rozdział II
 
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
 
§ 3. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku poprzez:
 
1) wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów komunalnych oraz utrzymywanie ich w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym poprzez ich dezynfekcję, co najmniej raz na kwartał, ze zwiększoną częstotliwością w okresie letnim oraz każdorazowo po stwierdzeniu takiej konieczności. Usługi w tej mierze może wykonywać  podmiot uprawniony;
 
2) prowadzenie zgodnie z opisanym w § 6 ust. 5 regulaminu selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru poszczególnych strumieni odpadów komunalnych;
3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów do pojemników służących do ich gromadzenia  
w miejscu, do którego posiadają tytuł prawny i wskazanie tego miejsca jako punktu odbioru odpadów dla przedsiębiorstwa wywozowego. W przypadku niemożliwości usytuowania pojemników na własnej nieruchomości należy uzyskać zgodę właściciela innej nieruchomości lub zarządcy drogi na ustawienie pojemników na ich terenie;
 
4) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorstwu wywozowemu do odbioru lub przekazywanie odpadów zebranych selektywnie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
 
5) selektywne zbieranie odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie  
z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach;
 
6) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadkach określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych. Urządzenia te muszą posiadać pojemność dostosowaną do potrzeb, w tym do ilości wody zużywanej przez użytkowników i częstotliwości ich opróżniania oraz muszą spełniać wymagania przepisów prawa budowlanego;
 
7)  uprzątanie przez właścicieli nieruchomości położonych wzdłuż dróg niezwłocznie po opadach, błota, śniegu, lodu z powierzchni nieruchomości oraz chodnika, (przy czym należy to realizować w sposób niezakłócający ruchu pieszych i pojazdów) oraz posypanie piaskiem chodnika. Uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika lub jezdni, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię;
 
8) uprzątanie piasku z chodnika po roztopach;
 
9) uprzątanie z powierzchni nieruchomości i z wnętrza budynków każdej substancji lub przedmiotu należących do jednej z kategorii określonych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do ich pozbycia się jest obowiązany i przekazywanie ich podmiotowi uprawnionemu;
 
10) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków;
 
    11) utrzymywanie w czystości pergoli śmietnikowej i jej najbliższego otoczenia;
12) oznaczenie nieruchomości, zgodnie z treścią art. 47b ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 Prawo Geodezyjne i Kartograficzne, poprzez umieszczanie w widocznym z ulicy miejscu numeru porządkowego nieruchomości oraz zadbanie o ich estetyczny i czytelny wygląd;
 
13) umieszczanie plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów w miejscach do tego celu przeznaczonych;
 
14) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:
 
a) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie  
z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,
 
b) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych;
 
15) wykonywanie drobnych napraw, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości,
a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy.
 
§ 4.1. Na terenie gminy biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:   
 
1) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli;
 
2) wystawiania odpadów wielkogabarytowych i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego poza wyznaczonymi terminami zbiórki oraz w miejscach do tego nieprzeznaczonych;
 
3)   niszczenia i uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń wyposażenia placów zabaw, pojemników do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej, np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, wiat, przystanków, roślinności, deptania trawników oraz zieleńców itp.;
 
4) umieszczania na pniach drzew oraz w ich koronie afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń, itp.;
 
5) wywożenia, wysypywania lub składowania odpadów stałych w miejscach nieprzeznaczonych do tego celu zgodnie z ustawą o odpadach;
 
6) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;
 
7) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości;
 
8) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych; na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych.
 
2. Na terenach, na których organizowane są imprezy lokalne i masowe oraz zgromadzenia, wprowadza się obowiązek zapewnienia wystarczającej ilości pojemników do zbierania odpadów komunalnych zgodnie z norma zawartą w §7 pkt. 2 regulaminu, utrzymywania czystości wokół nich oraz niezwłocznego usuwania pojemników po zakończeniu oczyszczania terenu. Obowiązek ten obciąża organizatorów.
 
    § 5. Na terenie gminy biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku, dopuszcza się:
 
1)spalanie odpadów z drewna (trociny, wióry, ścinki), a także korka i kory oraz papieru i tektury, niezawierających substancji niebezpiecznych, impregnatów, folii itp., o ile nie jest to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego i nie narusza innych przepisów;
 
2) zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg
o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzyskaniu zgody od właściciela lub zarządcy drogi.
 
 
 
Rozdział III
 
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i urządzeń przeznaczonych do gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości
oraz na drogach publicznych
 
§ 6.1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych.
 
2. Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
 
1) kosze uliczne o pojemności od 10 do 80 l;
 
2) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności 120 l i 1100 l;
 
3) pojemniki i worki na odpady biodegradowalne oraz zielone;
 
4) pojemniki na wyselekcjonowany popiół o pojemności nie większej niż 120 l.
 
5) pojemniki o pojemności od 110 l do 2500 l oraz oznakowane worki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury, opakowań wielomateriałowych;
 
6) pojemniki przeznaczone na odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe;
 
7) pojemniki przeznaczone na przeterminowane lekarstwa;
 
8) pojemniki na zużyte baterie i akumulatory;
 
9) pojemniki na chemikalia.
 
3. Ustala się minimalną pojemność pojemników do gromadzenia odpadów, uwzględniającą następujące normy:
 
1) dla gospodarstwa domowego liczącego od 1 do 4 osób należy przewidzieć pojemnik na odpady
o pojemności 120 l;
 
2) gospodarstwo domowe liczące powyżej 4 osób ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki
o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania wg. norm zapisanych w pkt 1);
 
3) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane w pkt 1) ;
 
4) właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania. W przypadku braku dojazdu do nieruchomości przez przedsiębiorstwo wywozowe i/lub ustawienia w pobliżu nieruchomości,
w miejscach ogólnie dostępnym gminnych pojemników zbiorczych o pojemności 1100 l, odpady należy gromadzić w tych pojemnikach;
 
5) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, kultury, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, a w szczególności uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:  
 
a) dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia i pracownika,
 
b) dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,
 
c) dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik
o pojemności 120 l na lokal,
 
d) dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt,
 
e) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
 
f) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
 
g) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych
i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;
 
h) dla domów opieki, internatów, hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp. – 20 l na jedno łóżko;
 
i) dla ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem;
 
j) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika 120 l na odpady;
 
4. W przypadku zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz pojemników uwzględniających  normy pojemności określone w  ust. 3, mogą być używane dodatkowe pojemniki, z których odpady będą usuwane za dodatkową opłatą, na pisemny wniosek właściciela nieruchomości w ramach G.S.O.O. lub w ramach dodatkowej umowy z podmiotem uprawnionym;
 
5. Wywóz wyselekcjonowanego popiołu zgromadzonego w osobnym pojemniku, odbywać się będzie na pisemny wniosek właściciela nieruchomości. Popiół zmieszany z innymi odpadami w osobnym pojemniku odbierany będzie za zgodą właściciela nieruchomości za opłatą zgodnie z obowiązującą stawką za wywóz odpadów z dodatkowego pojemnika lub zostanie pozostawiony do wtórnej segregacji przez wnioskodawcę.
 
6. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:
 
1) odpady biodegradowalne – dopuszcza się kompostowanie ich w przydomowych kompostownikach lub należy gromadzić w specjalnie oznakowanym worku lub pojemniku w ramach selektywnej zbiórki „u źródła”;
 
2) odpady zielone - dopuszcza się kompostowanie ich w przydomowych kompostownikach lub przekazywanie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
 
3) odpady ze szkła, tworzyw sztucznych, papieru i tektury należy gromadzić zgodnie z zasadami systemu selektywnej zbiórki „u źródła”;
 
4) odpady wielkogabarytowe nie wymagające specjalnych urządzeń do zbierania, należy wystawiać w dniu wywozu przy wejściu na nieruchomość lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości;
5) odpady niebezpieczne – zabrania się mieszać wraz z innymi odpadami komunalnymi; należy przekazać je do pojemników znajdujących się w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub w innych miejscach wyznaczonych na terenie gminy;
 
6) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub gromadzić w pojemnikach do tego przeznaczonych znajdujących się na terenie nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym przez zarządcę nieruchomości;
 
7) metal należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
 
8) opakowania wielomateriałowe należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
 
9) zużyte opony należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub pozostawić    w serwisie samochodowym przy wymianie ogumienia;
 
10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy wystawiać przy wejściu na nieruchomość lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości, przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub należy dostarczyć do punktów zbierających zużyty sprzęt elektryczny
i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym tzn. w przypadku zakupu nowego sprzętu można oddać zużyty sprzęt tego samego rodzaju sprzedawcy w sklepie lub hurtowni;
 
11) wyselekcjonowany popiół należy gromadzić luzem w oddzielnym pojemniku.
 
7. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych; określając wielkość i przepustowość tych urządzeń należy przyjąć następujące wskaźniki wytwarzania ścieków:
 
1) mieszkańcy - 3,0 m³/osobę/miesiąc,
 
2) restauracje, jadłodajnie – 3 m³/miejsce/miesiąc,
 
3) bary – 4,5 m³/miejsce/miesiąc,
 
4) kawiarnie – 0,8 m³/miejsce/miesiąc,
 
5) hotele, pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne – według norm zawartych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody,
 
6) sklepy spożywcze – 2,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,
 
7) pozostałe sklepy – 0,9 m³/zatrudnionego/miesiąc,
 
8) apteki – 3,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,
 
9) przychodnie lekarskie – 0,5 m³/zatrudnionego/miesiąc,
 
10) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 m³/zatrudnionego/miesiąc,
 
11) pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,
 
12) zakłady produkcyjne:
 
a) bez natrysków - 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,
 
b) z natryskami – 1,5 m³/zatrudnionego/miesiąc.
 
§ 7. Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych  
w miejscach i na drogach publicznych:
 
1) miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi spacerowe, ciągi handlowo–usługowe, przystanki komunikacji, parki są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:
a) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi przy chodnikach, ciągach spacerowych i w parkach nie powinna przekraczać 250 m;
 
b) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować przy wiacie, a jeśli jej nie ma - to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;
 
c) na peronach odległość pomiędzy koszami nie może przekraczać 50 m;
 
d) wielkość koszy ulicznych została określona w § 6 ust. 2 pkt 1 regulaminu;
 
2) organizatorzy imprez lokalnych i masowych są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa, w ilość pojemników na odpady zapewniającą utrzymanie czystości oraz w szalety przenośne w liczbie jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie.
 
 
§ 8. Zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów i urządzeń przeznaczonych do gromadzenia nieczystości stałych i ciekłych:
 
1) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady zmieszane, worki i pojemniki z wyselekcjonowanymi odpadami zgodnie z zasadamisystemu selektywnej zbiórki „u źródła” oraz pojemniki z wyselekcjonowanym popiołem, należy ustawiać na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, w miejscu dostępnym  
i widocznym dla pracowników przedsiębiorstwa wywozowego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie
z harmonogramem, przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów przedsiębiorstwa wywozowego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;