Temat
w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny na lata 2012 – 2014.
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Status: Obowiązujący
Sesja: XXIV
Kadencja: VI
Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Data podpisania: 2012-10-11
Ogłoszono dnia: 2012-10-23 11:50:13 przez Elżbieta Bielańska
w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny na lata 2012 – 2014.
Ogółem
|
kobiety
|
mężczyźni
|
wiek przedprodukcyjny
|
Wiek produkcyjny
|
wiek poprodukcyjny
|
5859
|
2887
|
2972
|
1237
|
4163
|
459
|
Powód przyznania pomocy
|
Liczba rodzin
|
Liczba osób w rodzinach
|
Stosunek kol. 2 do ogólnej liczby osób korzystających
(w %)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Ubóstwo
|
153
|
434
|
54,64
|
Bezdomność
|
6
|
6
|
2,14
|
Potrzeba ochrony macierzyństwa
|
59
|
288
|
21,07
|
w tym: wielodzietność
|
36
|
209
|
12,86
|
Bezrobocie
|
122
|
400
|
43,57
|
Niepełnosprawność
|
96
|
224
|
34,29
|
Długotrwała lub ciężka choroba
|
71
|
133
|
25,36
|
Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego ogółem w tym:
|
114
|
438
|
40,71
|
rodziny niepełne
|
33
|
114
|
11,79
|
rodziny wielodzietne
|
40
|
233
|
14,29
|
Alkoholizm
|
5
|
14
|
1,79
|
Przemoc w rodzinie
|
3
|
13
|
1,07
|
Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego
|
2
|
3
|
0,71
|
MOCNE STRONY
|
SŁABE STRONY
|
· Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Gietrzwałd na lata 2011-2020.
· System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną w Gminie Gietrzwałd na lata 2011-2020.
· Gminny Program Aktywności Lokalnej na lata 2008 – 2013.
· Aktywna współpraca instytucji działających na rzecz rodziny.
· Doświadczenie, wiedza i kwalifikacje pracowników działających na rzecz rodziny.
· Funkcjonowanie na terenie powiatu Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia w Olsztynie i Ośrodka Interwencji Kryzysowej Caritas w Olsztynie.
· Dobre rozeznanie środowiska lokalnego m.in. przez pracowników służb pomocy społecznej, pedagogów szkolnych.
· Baza instytucji wspierających rodzinę (w szczególności: policja, sąd, GOPS, PCPR, organizacje pozarządowe).
· Profesjonalna praca służb pomocy społecznej.
· Oferty sportowe i baza lokalowa (szkolne sale sportowe, boiska ORLIK).
· Funkcjonowanie placówek służby zdrowia na terenie gminy.
· Szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych oferowanych przez szkoły.
· Funkcjonowanie na terenie gminy świetlic dla dzieci i młodzieży.
· Funkcjonowanie placówek oświatowych na terenie gminy
· Szeroka oferta działalności domów kultury na terenie gminy dla rodzin, dzieci i młodzieży.
· Realizacja licznych programów osłonowych i profilaktycznych
· Funkcjonowanie punktu konsultacyjnego z terapeutą uzależnień
· Funkcjonowanie Maryjnego Centrum Pomocy Rodzinie
|
· Wysoki poziom bezrobocia.
· Wysoki wskaźnik ubóstwa.
· Wysokie koszty utrzymania rodzin
· Ograniczona liczba miejsc w przedszkolu.
· Ograniczanie środków finansowych z budżetu państwa na zadania realizowane przez gminę.
· System prawny (zbyt niskie kryterium dochodowe do otrzymania świadczeń socjalnych i świadczeń rodzinnych).
· Brak mieszkań chronionych i socjalnych.
· Wzrost liczby zadań zlecanych samorządom gminnym.
· Brak wzorców osobowych w rodzinach dysfunkcyjnych.
· Bierna postawa rodziców wobec problemów występujących w rodzinie.
· Utrudniony dostęp do służby zdrowia ze względu na rozproszo-ną zabudowę.
· Niska świadomość rodziców dotycząca kwestii edukacyjnych i wychowawczych.
· Bezradność rodziców w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
· Brak współdziałania rodziców w zakresie edukacji dzieci.
· Brak ośrodków wsparcia rodzin na terenie gminy.
· Utrudniony dostęp do poradni-ctwa specjalistycznego (m.in. prawnik, psycholog itp.).
· Brak zainteresowania problema-tyką rodzin i dzieci przez media.
|
SZANSE
|
ZAGROŻENIA
|
• Polityka gminy przyjazna rodzinom.
• Rozwijający się rynek pracy w gminie i okolicy.
• Zmiana mentalności społecznej w kwestii postrze-gania rodzin dysfunkcyjnych.
• Współpraca rodzin dysfunkcyjnych w
|