czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Rejestr zmian
 Drukuj informację

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

XXIV/222/2012

Status: Obowiązujący

Sesja: XXIV

Kadencja: VI

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Data podpisania: 2012-10-11

Ogłoszono dnia: 2012-10-23 11:50:13 przez Elżbieta Bielańska

Temat

w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny na lata 2012 – 2014.

Na podstawie

art. 176 pkt 1 i art. 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 288, poz. 1690 z późn. zm.) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala co następuje:

Treść

§ 1. Uchwala się Gminny program wspierania rodziny na lata 2012 - 2014, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gietrzwałd.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik nr 1
do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd
XXIV/222 /2012 z dnia 11.10.2012r.
 
Gminny program wspierania rodziny
na lata 2012-2014
 
 
I.                  WPROWADZENIE
 
Rodzina jest podstawowym środowiskiem funkcjonowania i rozwoju dziecka, które winno zapewnić mu bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne. Oddziałuje w sposób świadomy i nieświadomy na dziecko, przekazując mu system wartości, tradycje, kształtując jego aktywność i postępowanie na całe życie.
Jest też najbardziej stabilnym punktem odniesienia w doświadczeniu dziecka. Dlatego jeżeli
w funkcjonowaniu rodziny pojawiają się dysfunkcje, instytucje i służby zobligowane do wspierania rodziny zobowiązane są do podjęcia na jej rzecz określonych działań.
Choroba alkoholowa, przemoc w rodzinie, niewydolność w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, to główne problemy dezorganizujące życie rodziny. Dysfunkcjom tym często towarzyszy problem ubóstwa, długotrwałego bezrobocia, czy zagrożenie bezdomnością. Rodziny takie wymagają stałego wsparcia i monitorowania przez przedstawicieli różnych grup zawodowych: pracowników socjalnych, asystentów rodziny, pedagogów, policji oraz opiekunów świetlic środowiskowych, itp..
Praca z rodziną winna być połączona z jej własną aktywnością. Organizując różnorodne formy pomocy na rzecz rodziny wieloproblemowej, należy konsekwentnie realizować zasadę podstawowej roli opiekuńczej i wychowawczej rodziny w rozwoju dziecka. Należy ją wspierać i wspomagać tak, aby przywrócić jej prawidłowe funkcjonowanie. Stąd podstawowym założeniem Programu jest wsparcie rodziny naturalnej oraz eliminowanie takich sytuacji, kiedy dziecko musi opuścić własną rodzinę.
Umieszczenie dziecka w systemie pieczy zastępczej nie oznacza rozwiązania problemu rodziny. Z uwagi na więzi emocjonalne dziecka z rodziną i środowiskiem konieczne jest motywowanie rodziców do zmiany oraz praca prowadząca do stworzenia prawidłowych warunków rozwoju dziecka w rodzinie naturalnej i jego powrót do domu.
Dlatego polityka państwa oraz wszelkie działania instytucji samorządowych i organizacji pozarządowych powinny być nakierowane na pomoc udzielaną rodzinie i w rodzinie.
Działania władz państwowych i samorządowych w takich sytuacjach określa ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która nakłada na gminy obowiązek opracowania i realizacji 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny.
Przedkładany Program Wspierania Rodziny na lata 2012-2014 stanowi realizację dyspozycji ustawowej i jest spójny ze Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Gietrzwałd na lata 2011-2020.
 
II.               DIAGNOZA SYTUACJI   DEMOGRAFICZNEJ I
 SPOŁECZNEJ   W GMINIE GIETRZWAŁD.
 
Z danych Urzędu Statystycznego w Olsztynie wynika, że na dzień 31 grudnia 2011 r. Gmina Gietrzwałd liczyła 5.859 mieszkańców, wśród których nieznaczną większość stanowili mężczyźni tj. 50,73%.
Dzieci i młodzież poniżej 18 roku życia stanowiły 21,11% ogółu mieszkańców Gminy Gietrzwałd (tabela 1).
 
Tabela 1. Stan ludności Gminy Gietrzwałd w roku 2011r.
 
Ogółem
 
kobiety
mężczyźni
wiek przedprodukcyjny
Wiek produkcyjny
wiek poprodukcyjny
5859
2887
2972
1237
4163
459
Źródło:  Urząd Statystyczny w Olsztynie, dane Urzędu Gminy w Gietrzwałdzie
Pomimo otwarcia rynków pracy przez wiele państw członkowskich Unii Europejskiej i związanej z tym migracji zarobkowej ważną kwestią społeczną naszej gminy, jak również całego powiatu olsztyńskiego nadal pozostaje bezrobocie. Na dzień 31 lipca 2012 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Olsztynie zarejestrowanych było 344 osób bezrobotnych z gminy Gietrzwałd, w tym 180 kobiet. Prawo do zasiłku z tego tytułu posiadało jedynie 90 osób. W porównaniu do ubiegłego roku liczba bezrobotnych z terenu naszej gminy wzrosła. Na dzień 30.09.2011 roku w Powiatowym Urzędzie Pracy w Olsztynie zarejestrowanych było 307 osób, w tym 170 kobiet.
 
Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie wynika, że w okresie od stycznia do grudnia 2011 r. udzielono wsparcia:
• 280 rodzinom (rzeczywista liczba rodzin) – na podstawie ustawy o pomocy społecznej,
• 373 rodzinom – na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych,
• 52 rodzinom – na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
 
Tabela 2. Najczęstsze powody przyznawania pomocy społecznej w 2011 roku
 
 
Powód przyznania pomocy
 
Liczba rodzin
 
 
Liczba osób w rodzinach
Stosunek kol. 2 do ogólnej liczby osób korzystających
(w %)
1
2
3
4
Ubóstwo
153
434
54,64
Bezdomność
6
6
2,14
Potrzeba ochrony macierzyństwa
59
288
21,07
w tym: wielodzietność
36
209
12,86
Bezrobocie
122
400
43,57
Niepełnosprawność
96
224
34,29
Długotrwała lub ciężka choroba
71
133
25,36
Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego ogółem w tym:
 
 
114
 
 
438
 
 
40,71
rodziny niepełne
33
114
11,79
rodziny wielodzietne
40
233
14,29
Alkoholizm
5
14
1,79
Przemoc w rodzinie
3
13
1,07
Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego
 
2
 
3
 
0,71
Żródło: dane GOPS w Gietrzwałdzie
Powyższa tabela pokazuje przyczyny i nasilenie trudnych sytuacji życiowych rodzin, korzystających ze wsparcia pomocy społecznej. Jak wynika z powyższych danych największym problemem rodzin korzystających ze wsparcia pomocy społecznej jest ubóstwo, bezrobocie oraz bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego.
 
III.            UWARUNKOWANIA PRAWNE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ W RAMACH PROGRAMU WSPIERANIA RODZIN.
 
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej jest najważniejszym aktem prawnym regulującym wszystkie aspekty życia członków naszego społeczeństwa. Jest to akt prawny najwyższej wagi, któremu powinny być podporządkowane ustawy i rozporządzenia dotyczące różnych sfer życia społecznego. Realizując „Gminny program wspierania rodziny w Gminie Gietrzwałd na lata 2012-2014” należy brać pod uwagę miedzy innymi:
Ø Ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z 9 czerwca 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 149 poz. 887 ),
Ø Ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.),
Ø Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.),
Ø Ustawę z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.),
Ø Ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 z późn. zm.),
Ø Ustawę z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 ( Dz. U. z 2011 Nr 45 poz. 235 ).
 
 
IV. ANALIZA SWOT
 
MOCNE STRONY
SŁABE STRONY
·         Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Gietrzwałd na lata 2011-2020.
·         System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną w Gminie Gietrzwałd na lata 2011-2020.
·         Gminny Program Aktywności Lokalnej na lata 2008 – 2013.
·         Aktywna współpraca instytucji działających na rzecz rodziny.
·         Doświadczenie, wiedza i kwalifikacje pracowników działających na rzecz rodziny.
·         Funkcjonowanie na terenie powiatu Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia w Olsztynie i Ośrodka Interwencji Kryzysowej Caritas w Olsztynie.
·         Dobre rozeznanie środowiska lokalnego m.in. przez pracowników służb pomocy społecznej, pedagogów szkolnych.
·         Baza instytucji wspierających rodzinę (w szczególności: policja, sąd, GOPS, PCPR, organizacje pozarządowe).
·         Profesjonalna praca służb pomocy społecznej.
·         Oferty sportowe i baza lokalowa (szkolne sale sportowe, boiska ORLIK).
·         Funkcjonowanie placówek służby zdrowia na terenie gminy.
·         Szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych oferowanych przez szkoły.
·         Funkcjonowanie na terenie gminy świetlic dla dzieci i młodzieży.
·         Funkcjonowanie placówek oświatowych na terenie gminy
·         Szeroka oferta działalności domów kultury na terenie gminy dla rodzin, dzieci i młodzieży.
·         Realizacja licznych programów osłonowych i profilaktycznych
·         Funkcjonowanie punktu konsultacyjnego z terapeutą uzależnień
·         Funkcjonowanie Maryjnego Centrum Pomocy Rodzinie
·      Wysoki poziom bezrobocia.
·      Wysoki wskaźnik ubóstwa.
·      Wysokie koszty utrzymania rodzin
·      Ograniczona liczba miejsc w przedszkolu.
·      Ograniczanie środków finansowych z budżetu państwa na zadania realizowane przez gminę.
·      System prawny (zbyt niskie kryterium dochodowe do otrzymania świadczeń socjalnych i świadczeń rodzinnych).
·      Brak mieszkań chronionych i socjalnych.
·      Wzrost liczby zadań zlecanych samorządom gminnym.
·      Brak wzorców osobowych w rodzinach dysfunkcyjnych.
·      Bierna postawa rodziców wobec problemów występujących w rodzinie.
·      Utrudniony dostęp do służby zdrowia ze względu na rozproszo-ną zabudowę.
·      Niska świadomość rodziców dotycząca kwestii edukacyjnych i wychowawczych.
·      Bezradność rodziców w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
·        Brak współdziałania rodziców w zakresie edukacji dzieci.
·        Brak ośrodków wsparcia rodzin na terenie gminy.
·        Utrudniony dostęp do poradni-ctwa specjalistycznego (m.in. prawnik, psycholog itp.).
·        Brak zainteresowania problema-tyką rodzin i dzieci przez media.
 
SZANSE
ZAGROŻENIA
•  Polityka gminy przyjazna rodzinom.
•  Rozwijający się rynek pracy w gminie i okolicy.
•  Zmiana mentalności społecznej w kwestii postrze-gania rodzin dysfunkcyjnych.
•  Współpraca rodzin dysfunkcyjnych w