Temat
w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2011 rok.
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Status: Obowiązujący
Sesja: XLVII
Kadencja: V
Data wejścia w życie: z dniem podjęcia
Data podpisania: 2010-11-09
Ogłoszono dnia: 2010-11-24 08:29:56 przez Rada Gminy Gietrzwałd
w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2011 rok.
art. 5, ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003r Nr 96 poz. 873, zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593, Nr 116 poz. 1203 i Nr 210 poz. 2135, z 2005r. Dz.U. Nr 155 poz. 1298, Nr 169 poz. 1420 i Nr 175 poz. 1462, z 2006 r. Dz.U. Nr 94, poz. 651, z 2008r. Dz.U. Nr 209 poz. 1316, z 2009r. Nr 22, poz. 22, poz. 120 i Nr 19, poz.100, Nr 157, poz. 1241, z 2010r. Nr 28, poz. 146) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Roczny programy współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na
2011 rok. stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd
Nr XLVII/513/10 z dnia 9 listopada 2010 r.
ROCZNY PROGRAM
WSPÓŁPRACY GMINY GIETRZWAŁD Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO
NA 2011 ROK
Gietrzwałd, 2010
Aktywność mieszkańców Gminy Gietrzwałd jest podstawą budowy nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Aby rozwój lokalny odczuwalnie poprawił sytuację i komfort życia każdego z mieszkańców, konieczne jest prowadzenie równolegle inwestycji zarówno
w infrastrukturę, jak budowanie kapitału społecznego. Z tego też względu pragniemy rozwijać współpracę samorządu z organizacjami pozarządowymi i innymi formami aktywności
i samorządności, podążając za nowoczesnymi standardami i korzystając z otwierających się możliwości.
Program powstał jako kontynuacja dotychczasowej współpracy, a także w celu profesjonalizacji oraz standaryzacji reguł i zasad wzajemnej współpracy między wszystkimi podmiotami, które aktywnie działają na terenie Gminy Gietrzwałd na rzecz rozwoju sektora społecznego, rozumianego jako: kapitał ludzki oraz lokalna infrastruktura.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1. Program określa cele, formy oraz zakres przedmiotowy współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie prowadzenia działalności w sferze zadań publicznych gminy.
§2. Ilekroć w niniejszym programie mowa jest o:
gminie - rozumie się przez to Gminę Gietrzwałd;
radzie - rozumie się przez to Radę Gminy Gietrzwałd;
urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy w Gietrzwałdzie;
wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Gietrzwałd;
sekretarzu - rozumie się przez to Sekretarza Gminy Gietrzwałd;
skarbniku - rozumie się przez to Skarbnika Gminy Gietrzwałd;
organizacji pozarządowej - rozumie się przez to osobę prawną lub jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej utworzoną na podstawie przepisów ustaw, w tym fundację i stowarzyszenie, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych,
w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku;
podmiocie - rozumie się przez to:
osobę prawną i jednostkę organizacyjna działającą na podstawie przepisów
o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz
o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmujące prowadzenie działalności pożytku publicznego;
stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
spółdzielnie socjalne;
spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy o kulturze fizycznej, nie działające w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczające całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczające zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
udziale środków własnych - rozumie się przez to środki finansowe nie pochodzące
z budżetu gminy, przeznaczone na realizację zadania, o którego wsparcie finansowe organizacja pozarządowa lub podmiot ubiega się;
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.);
programie - rozumie się przez to „Roczny program współpracy Gminy Gietrzwałd
z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2011 rok”;
pracownik wyznaczony do współpracy - rozumie się przez to pracownika Urzędu Gminy Gietrzwałd wyznaczonego przez wójta do realizacji zadań wynikających z przyjętych niniejszym programem zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami;
jednostki organizacyjne gminy - rozumie się przez to jednostki oświatowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury.
§3. Uchwalając budżet rada rezerwuje w nim środki finansowe na realizację zadań przez organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego.
§4. Organizacje pozarządowe i podmioty winny zapewnić realizację zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.
§5. Program reguluje zasady współpracy władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi i podmiotami w roku 2011 i obowiązuje od 1 stycznia 2011 roku do 31 grudnia 2011 roku.
§6. W celu wyznaczenia priorytetowych zadań publicznych na następny rok i wydzielenia środków finansowych w budżecie na 2012 rok organizacje pozarządowe i podmioty mogą złożyć własne propozycje zadań do programu na rok następny w terminie do 15 września 2011 r.. Propozycje w formie listu intencyjnego powinny zawierać w szczególności:
Informacje o organizacji: nazwa organizacji, adres, telefon i/lub fax, główne cele statutowe, zrealizowane w przeciągu ostatniego roku zadania, jakim budżetem organizacja dysponowała w minionym roku, posiadany i użytkowany przez organizację majątek trwały - warunki lokalowe i zaplecze techniczne
Informacje o zadaniu: nazwa zadania, krótki opis (problem, cel, działania, efekty, rezultaty), przewidywana data rozpoczęcia i zakończenia zadania, całkowita wartość zadania, o jaką kwotę będzie występowała organizacja na realizację zadania.
Rozdział II
Podmioty realizujące program współpracy
§7. Podmiotami programu, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy mogą być prowadzące działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy:
organizacje pozarządowe
osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa
do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
spółdzielnie socjalne;
spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy o kulturze fizycznej, nie działające w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczające całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczające zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
§8. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami jest prowadzenie przez nie działalności na terenie gminy i na rzecz jej mieszkańców.
Rozdział III
§9. Podmioty współpracy są autonomiczne i suwerenne, a wzajemne oddziaływania regulują
na zasadach umów i porozumień, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, opiera się na zasadach pomocniczości, suwerenności, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
1. Zasada pomocniczości: Gmina uznaje prawo samoorganizujących się obywateli
do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności, także należących
do sfery zadań publicznych. Samorząd stosuje zasadę względnego pierwszeństwa organizacji pozarządowych i podmiotów w realizacji zadań publicznych, wspierając je w wypełnianiu tych zadań. W ten sposób wprowadza w życie ideę subsydiarności, która zakłada, że wszędzie tam gdzie jest to możliwe, kompetencje i zdolność do działania powinny zostać przypisane w pierwszej kolejności obywatelom i ich organizacjom.
2. Zasada suwerenności stron: Gmina respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych i podmiotów. Gmina akceptuje również kontrolną rolę organizacji obywatelskich, mając świadomość dysponowania przez siebie środkami publicznymi.
3. Zasada partnerstwa: Gmina traktuje organizacje pozarządowe i podmioty jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych.Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych
i podmiotów aktywnego uczestnictwa w pracach grup zadaniowych, organizowanych spotkaniach tematycznych oraz przekazywania informacji.
4. Zasada efektywności: Gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych proponowanych do realizacji przez organizacje pozarządowe i podmioty.Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych i podmiotów sporządzania wniosków o środkifinansowe zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w specyfikacji zadania, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków rozliczenia finansowego i sprawozdawczości.
5. Zasada uczciwej konkurencji: Gmina będzie równorzędnie traktowała organizacje pozarządowe, podmioty i jednostki organizacyjne urzędu przy realizacji zadań publicznych. Gmina będzie ogłaszała w tym samym czasie, takie same założenia określające zadanie oraz będzie stosowała takie same kryteria oceny dla zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów. Jednostki samorządu, organizacje pozarządowe i podmioty konkurujące ze sobą o realizację zadań publicznych winny w sposób uczciwy przedstawiać swoje zasoby, metody, warunki i kalkulacje stosowane przy planowanej realizacji tych zadań.
6. Zasada jawności: Gmina będzie udostępniała informacje na temat zamiarów, celów
i środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych oraz o dotychczas ponoszonych kosztach prowadzenia tych zadań przez administrację. Gmina będzie dążyła do tego,
aby wszelkie możliwości współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur
i kryteriów podejmowania decyzji.
Rozdział IV
Cele współpracy
§10.Głównym celem współpracy jest rozwój lokalny i budowanie społeczeństwa obywatelskiego przez kreowanie partnerstwa między administracją samorządową i organizacjami pozarządowymi. Służy temu wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.
1. Cele szczegółowe programu:
wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych i podmiotów będących jednym
z elementów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;
aktywizacja i rozwój lokalnej społeczności, w tym grup nieformalnych, lokalnych koalicji społecznych, społecznych liderów;
pobudzenie innowacyjności i konkurencyjności poprzez umożliwienie organizacjom pozarządowym i podmiotom indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji konkretnych zadań publicznych;
krzewienie postaw i wartości społecznie pożądanych w tym rozwój społeczeństwa informacyjnego, opartego na wiedzy oraz obywatelskiego;
poprawa jakości życia współmieszkańców poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb społecznych;
rozwój lokalnej infrastruktury niezbędnej dla realizacji działań i projektów;
ochrona wspólnego dziedzictwa kulturalnego oraz przyrodniczego;
wykorzystywanie walorów środowiska naturalnego gminy w kierunku rozwoju gospodarczo – turystycznego;
wzrost jakości usług świadczonych przez administrację samorządową.
Rozdział V
Partnerzy współpracy
§11. Partnerzy ze strony gminy.
Rada i jej komisje wytyczają kierunki polityki społecznej gminy, oraz określają w budżecie wysokość środków przeznaczonych na zlecenie zadań do realizacji organizacjom pozarządowym i podmiotom.
Wójt powołuje zespoły wspólne, proponuje radzie zadania publiczne, których realizacja odbywać się może przez zlecenie ich wykonania organizacjom pozarządowym i podmiotom.
Jednostki organizacyjne gminy.
Referaty urzędu:
Referat Finansowy,
Referat Inwestycji i Zamówień Publicznych,
Wójt wyznacza spośród pracowników urzędu osobę do realizacji zadań wynikających z przyjętych niniejszym programem zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi. Pracownik tenpełni funkcję łącznika i kreatora w sprawach roboczej koordynacji działań pomiędzy jednostkami organizacyjnymi urzędu, a przedstawicielami poszczególnych organizacji pozarządowych i podmiotów oraz ich reprezentacją.
Zadania pracownika wyznaczonego do współpracy.
odpowiada przed wójtem za bieżące wypełnianie zadań wynikających ze współpracy
z organizacjami pozarządowymi i podmiotami,
w porozumieniu z referatami urzędu na podstawie opracowanych przez nie wytycznych ogłasza konkursy ofert, odpowiada za proces opiniowania, ogłasza wyniki konkursów,
przyjmuje oferty wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji ze środków publicznych
od organizacji ubiegających się o realizację zadania publicznego i przekazuje
je komisji konkursowej,
członkostwo w Zespole Doradczo – Opiniującym pełniąc funkcję sekretarza,
członkostwo w Komisji Konkursowej, pełniąc funkcję sekretarza,
monitoruje realizację zadań zleconych,
sporządza roczne zbiorcze zestawienie ze wszystkich zadań samorządu, realizowanych przez organizacje pozarządowe i podmioty,
przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych i podmiotów na pozyskanie e środków na wkład własny z funduszy zewnętrznych,
przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych i podmiotów o udzielenie rekomendacji wójta dla składanego projektu oraz wnioski o partnerstwo formalne w składanym projekcie,
przyjmuje wnioski organizacji pozarządowych i podmiotów o udostępnienie lokalu, budynku, gruntu na jej działalność statutową,
przekazuje do zaopiniowania powołanym zespołom wspólnym, wyszczególnionym
w niniejszym programie, projekty uchwał rady dotyczące sektora pozarządowego,
prowadzi Bazę Organizacji Pozarządowych działających na terenie Gminy Gietrzwałd,
współorganizuje raz do roku Gietrzwałdzie Spotkania Aktywnych i inne spotkania z przedstawicielami podmiotów współpracy o charakterze informacyjnym, szkoleniowym lub konsultacyjnym.
§12. Partnerzy ze strony organizacji pozarządowych i podmiotów.
Reprezentacją organizacji pozarządowych i podmiotów jest forum organizacji pozarządowych, czyli uczestniczący w corocznych Gietrzwałdzkich Spotkaniach Aktywnych (GSA) przedstawiciele poszczególnych podmiotów współpracy.
GSA zwołuje wójt,
GSA odbywać się będą raz w roku, po wcześniejszym dwutygodniowym okresie zawiadomienia, nie później jednak niż przed przyjęciem przez radę budżetu na rok następny. Do kompetencji forum organizacji pozarządowych należy:
bieżące monitorowanie współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi
i podmiotami,
prezentacja doświadczeń i innowacyjnych metod działania,
wzmacnianie potencjału organizacji pozarządowych i podmiotów oraz gminy,
wzmacnianie poprzez integrację dalszej współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi i podmiotami,
promocja sektora organizacji pozarządowych oraz gminy,
wytyczanie kierunków współpracy oraz strategii na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych i podmiotów,
reprezentowanie działań organizacji pozarządowych i podmiotów przed gminą,
ewaluacja dotychczasowej współpracy o nowe cele, inicjatywy i potrzeby,
wnioskowanie o zmiany w rocznych i wieloletnich planach współpracy między gminą
a organizacjami pozarządowymi i podmiotami,
wspieranie gminy w tworzeniu lokalnych strategii, poprzez proponowanie dobrych pomysłów, adekwatnych do realnych potrzeb społecznych,
§13. Zespoły wspólne
Zespoły wspólne to podmioty powołane zarządzeniem wójta, w skład których wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych i podmiotów oraz przedstawiciele rady i urzędu, którzy w zależności od przypisanych im kompetencji są realizatorami niniejszego programu współpracy. W razie potrzeby z inicjatywy wójta, rady, organizacji pozarządowych lub podmiotów możliwe jest powoływanie nowych zespołów zadaniowych, stałych lub doraźnych lub modyfikacja zespołów istniejących.
Zespół Doradczo - Opiniujący o charakterze stałym powołany zarządzeniem wójta celem kształtowania, opracowywania i opiniowania współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi i podmiotami.
Zespół składa się z przynajmniej 3 przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów, 3 przedstawicieli gminy, w tym przedstawicieli rady i pracownika wyznaczonego do współpracy.
Do kompetencji zespołu należy:
ocena realizacji programu, w tym programów rocznych oraz wieloletnich,
przedstawianie oceny oraz wniosków z niniejszej współpracy wójtowi,
udział w opracowywaniu programów rocznych,
opiniowanie projektu uchwały rady dotyczącej rocznego programu i innych aktów normatywnych o charakterze lokalnym dotyczących organizacji pozarządowych i podmiotów.
Zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów o charakterze doraźnym, powołany w celu pozyskiwania środków finansowych, przewidzianych dla projektów opartych na porozumieniu i współpracy między samorządem a organizacjami pozarządowymi i podmiotami.
Zespół powoływany jest zarządzeniem wójta z inicjatywy wójta lub organizacji pozarządowej lub podmiotu,
Zespół składa się z przedstawicieli partnerów projektu i podmiotów zainteresowanych współpracą przy jego realizacji.
Przewodniczącym zespołu jest jeden z przedstawicieli samorządu w zespole, wskazany przez wójta.
Zespół uczestniczyć będzie w szkoleniach i innych formach doskonalących umiejętności pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów skierowanych
do społeczności gminy, zgodnie z celami i potrzebami określonymi w lokalnych strategiach gminy oraz statutach organizacji.
Komisje Konkursowe
wójt powołuje Komisję Konkursową w celu opiniowania złożonych w konkursie ofert oraz przedłożenia wójtowi propozycji wyboru ofert, na które proponuje się udzielenie dotacji. Ostatecznego wyboru ofert dokonuje wójt;
wójt powołując Komisję Konkursową nadaje jej regulamin pracy;
w skład Komisji Konkursowej wchodzą: przedstawiciele gminy, w tym skarbnik, przynajmniej 2 radnych i pracownik wyznaczony do współpracy jako sekretarz Komisji Konkursowej, a także osoby reprezentujące organizacje pozarządowe lub podmioty. W skład komisji w razie potrzeby mogą być powołani eksperci z głosem doradczym;
w ocenie oferty złożonej w konkursie nie mogą uczestniczyć osoby powiązane z podmiotem składającym ofertę, co do których mogą istnieć zastrzeżenia odnośnie zachowania zasady bezstronności;
pracami Komisji Konkursowej kieruje przewodniczący;
uczestnictwo w pracach Komisji Konkursowej jest nieodpłatne;
przy ocenie ofert członkowie Komisji Konkursowej kierują się kryteriami oceny zawartymi w ogłoszeniu konkursu ofert;
z prac Komisji Konkursowej sporządza się protokół.
4. Na podstawie art. 41 ustawy wójt może na wniosek organizacji pozarządowych lub podmiotów prowadzących działalność na terenie gminy powołać w drodze zarządzenia Gminą Radę Działalności Pożytku Publicznego. W takim wypadku rada gminy określi w drodze odrębnej uchwały tryb powołania członków oraz organizację i tryb działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Rozdział VI
Przedmiot współpracy
Zadania własne gminy określone w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
Zadania publiczne mieszczące się w sferze pożytku publicznego, wymienione w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zadania przewidziane do realizacji budżetem gminy w roku objętym programem.
Rozdział VII
Formy współpracy
§14.Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami obejmuje współpracę o charakterze finansowym i pozafinansowym.
§15. Współpraca finansowa
1. Współpraca finansowapolega na zlecaniu realizacji zadań gminy organizacjom pozarządowym i podmiotom poprzez:
a) powierzenie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację,
b) wsparcie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na częściowe dofinansowanie jego realizacji.
2. Szczegółowy tryb zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom określa ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Podstawowym trybem zlecania zadań jest konkurs ofert. W przypadkach wskazanych przez ustawę dopuszczalne jest stosowanie innego trybu.
3. W przypadku zadań nie mieszczących się w sferze pożytku publicznego zadania zleca się z zastosowaniem trybu określonego w Uchwale Nr XXXVI/381/2009 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 12 listopada 2009 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Gietrzwałd podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż wskazane ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz kontroli wykonania zleconych zadań.
4. Na realizację zadań zleconych planuje się przeznaczyć w 2011 r. środki finansowe
w wysokości 115 000 zł.Ostateczną wysokość środków na realizację zadań zleconych określi rada w uchwale budżetowej na rok 2011.
5. W ramach wspierania wykonania zadania możliwe jest dofinansowanie wkładu własnego organizacji pozarządowej lub podmiotu przy realizacji projektów finansowanych z zagranicznych, krajowych i innych, gdzie taki wkład jest wymagany. W tym celu organizacja pozarządowa lub podmiot powinien przed złożeniem wniosku do w/w grantodawców złożyć ofertę dot. propozycji projektu wraz ze wskazaniem wielkości niezbędnego dofinansowania ze środków gminy oraz jego przeznaczenia, zgodnie z obowiązującym w danym roku wzorem oferty. Oferta jest analizowana przez pracownika wyznaczonego do współpracy w porozumieniu z właściwymi referatami i wydziałami, pod kątem zgodności ze strategią rozwoju gminy, strategiami branżowymi i innymi programami celowymi a następnie kierowany do wójta. Wójt wraz ze skarbnikiem rozpatruje ofertę i w oparciu o możliwości finansowe podejmuje decyzję o udzieleniu rekomendacji ofercie oraz przeprowadzeniu otwartego konkursu na wskazane zadanie. W przypadkuprzyjęcia projektu do realizacji przez grantodawcę lub instytucję zarządzającądanym programemoraz po rozstrzygnięciu konkursu ogłoszonego przez wójta na realizację zadania, zostanie podpisana umowa o dofinansowaniu realizacji projektu.
Wielkość i możliwość dofinansowania będzie uzależniona od limitu środków przewidzianych
na ten cel w rezerwie budżetowej przy uwzględnieniu kolejności wpływających wniosków.
6. Pomoc w pozyskiwaniu środków z innych źródeł:
a) rekomendacje projektów – w celu ułatwienia pozyskiwania przez organizacje pozarządowe i podmioty środków finansowych, wójt może rekomendować składany projekt do instytucji grantodawczej. Aby otrzymać rekomendację należy wystąpić z pismem do wójta wraz z wnioskiem grantowym i projektem rekomendacji;
b) obejmowanie patronatem – wójt może objąć patronatem niefinansowym inicjatywę realizowaną przez organizację pozarządową lub podmiot. Aby uzyskać patronat należy wystąpić z pismem do wójta wraz z opisem inicjatywy;
c) partnerstwo – gmina może być partnerem w projektach kierowanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty do funduszy europejskich (lub innych), a co za tym idzie może partycypować w kosztach ich realizacji. Organizacja pozarządowa lub podmiot zainteresowany realizacją projektu w partnerstwie z samorządem gminnym w porozumieniu z Zespołem do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów przygotowuje fiszkę projektową, która zostaje przedstawiona wójtowi celem podjęcia decyzji o przystąpieniu do partnerstwa. W przypadku akceptacji, zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów - sporządza wniosek i składa go do odpowiedniego podmiotu. Samorząd gminy może z własnej inicjatywy zapraszać organizacje pozarządowe i podmioty jako partnerów do projektów składanych przez siebie do funduszy europejskich (lub innych);
d) udzielanie pożyczek organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, które są organizatorami działań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz innych środków pomocowych o charakterze refundacji. Celem udzielenia pożyczki jest prefinansowanie zadania w wysokości udzielonej dotacji. Szczegółowy tryb ubiegania się przez organizacje i podmioty o pożyczkę zostanie określony w drodze odrębnej uchwały.
e) udzielanie pomocy w zakresie pozyskiwania środków finansowych z innych źródeł poprzez informowanie podmiotów programu o możliwości pozyskiwania takich środków, udzielanie pomocy na wniosek zainteresowanego podmiotu w zakresie wypełniania wniosków, w tym organizowanie szkoleń i spotkań informacyjnych.
Przystępując do tworzenia strategii, programów itp. dokumentów, samorząd zaprasza
przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów do współpracy lub zaopiniowania aktów prawa lokalnego zgodnie z Uchwałą Nr XLVI/510/10 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 14 października 2010 roku w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego Gminy Gietrzwałd w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Za przekaz informacji z samorządu do organizacji pozarządowych i podmiotów odpowiada pracownik wyznaczony do współpracy. Na oficjalnej stronie internetowej gminy powstanie Baza Organizacji Pozarządowych działających na terenie gminy. Organizacje pozarządowe i podmioty są zobowiązane do aktualizacji bazy w formie ankiety we wskazanym przez pracownika wyznaczone do współpracy terminie.