PROTOKÓŁ Nr 22
XXII nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Gietrzwałd
z dnia 25 lipca 2012r.
Początek sesji godz. 1200
Zakończenie sesji godz. 1420.
Na sesji obecnych było 12 radnych, zgodnie z załączoną listą obecności. Nieobecny Jan Zalewski. Wiceprzewodniczący poinformował, że nieobecność radnego została usprawiedli-wiona. Marek Nowogrodzki spóźnił się 5 minut. Ustawowy skład Rady Gminy liczy 15 radnych, z powodu wygaśnięcia mandatu Tadeusza Antoszewskiego na dzień 25 lipca 2012r. - 14 radnych
Ad.1.Otwarcie sesji i uchwalenie porządku obrad.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy Gietrzwałd Józef Grzeszczuk dokonał otwarcia obrad XXII nadzwyczajnej sesji Rady Gminy witając radnych i gości. Stwierdził quorum, co oznacza, że uchwały podjęte na sesji są prawomocne. Na sesji obecni byli również: Wójt Mieczysław Ziółkowski, Skarbnik Józef Greifenberg, Sekretarz Halina Bienkiewicz, Kierownik Działu Inwestycji i Zamówień Publicznych Agnieszka Kochanowska, redaktor Gazety Gietrzwałdzkiej Agnieszka Wysocka. W trakcie obrad przybył kierownik ZGK Jan Kasprowicz.
Przewodniczący odczytał proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie i uchwalenie porządku obrad.
2. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Gietrzwałd na 2012 rok.
3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gietrzwałd na lata 2012–2021.
4. Podjecie uchwały w sprawie zamiany działki Nr 24/3 na działkę 37/1
w Naterkach.
5. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia działki Nr 40 w Naterkach.
6. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia części działki Nr 49/7 w Biesalu.
7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na najem lokalu kuchni w Sząbruku, ul. A. Samulowskiego 1.
8. Sprawy różne.
Wiceprzewodniczący zaproponował wniesienie do porządku obrad punktu: Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Gospodarczej i umieszczenie go jako punkt 8, sprawy różne będą miały nr 9.
Odbyło się głosowanie nad przyjęciem porządku obrad z zaproponowaną zmianą – 13 głosów za.
Ad.2. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Gietrzwałd na 2012 rok.
Skarbnik wyjaśnił, że zaszła pilna potrzeba dokonania zmian w budżecie z powodu rozstrzygnięcia przetargu na Budowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej realizowanej w ramach projektu p.n.: „Utworzenie strefy przedsiębiorczości w Barwinach wraz z budową infrastruktury drogowej i wodno-kanalizacyjnej”.
W prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia złożono 15 ofert z cenami od 1.287.727,50zł do 2.287.800,00 zł. W budżecie gminy na 2012 r. na wykonanie zadania pozostały środki w kwocie 899.885,31 zł. Ze względu na to, że oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia należy zwiększyć wartość zadania o kwotę niezbędną na pokrycie kosztów robót budowlanych a także nadzoru inwestorskiego, audytu zewnętrznego, promocji przedsięwzięcia. Szacunkowa wartość tych robót i usług wynosi 4.438.248,04 zł.
Na sfinansowanie przedsięwzięcia p.n.: „Utworzenie strefy przedsiębiorczości w Barwinach wraz z budową infrastruktury drogowej i wodno-kanalizacyjnej” pozyskano środki z RPO Warmia i Mazury na lata 2007-2013 w kwocie 3.336.783,38 zł - co stanowi 85% wydatków. Jednak po przetargu na budowę drogi wartość drogi wyszła mniejsza niż planowano we wniosku o dotację i w związku z tym zmniejszyła się kwota dotacji o 14.654,34 zł i wynosi 3.322.129,66 zł. Wkład własny wynosił 588.844 zł.
Zgodnie z obowiązującą zasadą finansowania przedsięwzięć ze środków RPO w przypadku wzrostu wartości zadania (po przeprowadzonych postępowaniach przetargowych) kwota dotacji pozostaje niezmienna a beneficjent zobowiązany jest do poniesienia pozostałych kosztów ze środków własnych.
W związku powyższym planowane w budżecie gminy na 2012 r. wydatki na realizację przedsięwzięcia należy określić na kwotę 4.438.248,04 zł.
Wojewoda Warmińsko-Mazurski zwiększył dotację celową o kwotę 6.563 zł, z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu podręczników dla uczniów w ramach programu „Wyprawka szkolna”.
Proponuje się zwiększenie budżetu na utrzymanie dróg bieżących pochodzące z przesunięcia wydatków na zadanie inwestycyjne „Modernizacja drogi Gronity– Kudypy” o kwotę 35.961 zł.
Proponuje się przeniesienie wydatków z działu wynagrodzenia osobowe na zwiększenie wynagrodzeń bezosobowych w kwocie 1.600 zł z przeznaczeniem na wypłatę za zwózkę i składowanie wyciętej dłużycy sosnowej na działkach gminnych w Rapatach.
Skarbnik poinformował również o autopoprawce do zmian w budżecie. Proponuje:
przeniesienie wydatków w dziale Oświata i wychowanie i przeniesienie kwoty 840zł na wynagrodzenia dla ekspertów zasiadających w 3 komisjach egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy oraz zwiększenie o 17.000zł środków przeznaczonych na termomodernizację budynku Urzędu Gminy w Gietrzwałdzie. Środki pochodzą ze zmniejszenia wydatków na przebudowę drogi gminnej od drogi Gietrzwałd-Woryty w kierunku Rentyn.
Skarbnik zaproponował również aby środki przeznaczone w budżecie na wsparcie inicjatyw lokalnych, w wysokości 60.000zł, wprowadzić do budżetu po stronie zadań inwestycyjnych do realizacji w 2012r. jako: Modernizacja ulicy Klonowej w Gietrzwałdzie – etap I.
Skarbnik i Wójt odpowiadali na pytania dotyczące proponowanych zmian w budżecie gminy na 2012 rok. M. Nowogrodzki poinformował, że Komisja Gospodarcza i Społeczno-Mieszkaniowa pozytywnie zaopiniowały zaproponowane zmiany. Wójt szczegółowo wyjaśnił Urszuli Skwarek dlaczego gmina Gietrzwałd nie uzyskała dofinansowania na rekultywację wysypiska w Biesalu. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Gietrzwałd na 2012 rok wraz z autopoprawką – 10 głosów za, 2 głosy przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Ad.3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy
Gietrzwałd na lata 2012–2021.
Radni nie mieli pytań do projektu uchwały. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gietrzwałd na lata 2012–2021 – 11 głosów za, 2 głosy przeciw.
Ad.4.Podjecie uchwały w sprawie zamiany działki Nr 24/3 na działkę 37/1 w Naterkach.
Wójt wyjaśnił, że działka 24/3 będąc działką gminną poprawi znacznie przejezdność drogi gdyż droga nie ma jednakowej szerokości. Tych samych okoliczności dotyczy projekt następnej uchwały w sprawie nabycia działki nr 40. Są odcinki gdzie drogi mają tylko 3 m szerokości i tam droga biegnie po prywatnych gruntach. Zamiana i nabycie ww. działek porządkuje taką właśnie sytuację. Wójt, odpowiadając na pytanie Urszuli Skwarek, wyjaśnił że taki przebieg drogi jest przebiegiem historycznym. Radna zapytała dlaczego w przypadku nabycia działki nr 40 nie jest podana cena za jaką gmina kupuje. Wójt odpowiedział, że w przypadku gdy sprzedający nie stawia wygórowanych żądań to strony się porozumiewają co do ceny lub transakcja jest realizowana za kwotę wyceny rzeczoznawcy. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawie zamiany działki Nr 24/3 na działkę 37/1 w Naterkach – 13 głosów za.
Ad.5. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia działki Nr 40 w Naterkach.
Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwaływ sprawienabycia działki Nr 40 w Naterkach – 13 głosów za.
Ad.6. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia części działki Nr 49/7 w Biesalu.
Urszula Skwarek zapytała kto będzie ponosił koszty wydzielenia geodezyjnego i opłat notarialnych. Wójt odpowiedział, że gmina. Nabycie działki umożliwi zgodny z przepisami dojazd do Orlika i szkoły w Biesalu. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie nabycia części działki Nr 49/7 w Biesalu – 13 głosów za.
Ad.7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na najem lokalu kuchni w Sząbruku, ul. A. Samulowskiego 1.
Wiceprzewodniczący poinformował, że na ten temat długo dyskutowano na spotkaniu Komisji Gospodarczej i Społeczno-Mieszkaniowej. U. Skwarek zapytała, czy projekt umowy przewiduje zastosowanie stawek najmu podanych w rozporządzeniu Wójta w tej sprawie, czy w umowie przewidziano zmiany stawek najmu i czy umowa musi być na 5 lat co powoduje że decyzję o najmie podejmuje Rada nie mając wpływu na wysokość opłaty za najem. Wójt odpowiedział, że do 3 lat umowę zawiera Wójt, powyżej 3 lat wymagana jest zgoda rady gminy. Firma wynajmująca chce skorzystać z unijnego dofinansowania i musi spełnić wymóg co najmniej pięcioletniego okresu najmu. Stawka najmu jest wynikiem negocjacji dyrektora szkoły z wynajmującym ( 3,07zł za 1 m2 wynajmowanej powierzchni). Wynegocjowana stawka za wynajem powiązana jest ze stawką za wyżywienie dla uczniów. Jeśli czynsz będzie wysoki wzrosną stawki za wyżywienie. Opłata za najem składa się z części stałej, to stawka za wynajem powierzchni. Za zużycie gazu najemca będzie płacił zgodnie ze wskazaniem licznika ( kuchnia ma odrębny licznik). Częścią zmienną jest opłata za media: wodę i ścieki, energię elektryczną oraz ogrzewanie. Opłata będzie wyliczona na podstawie zużycia przez szkołę, najemca będzie płacił proporcjonalnie do wynajmowanej powierzchni. Najemca będzie płacił zaliczkowo, a na koniec roku opłata będzie korygowana na podstawie rocznych rozliczeń rachunków opłacanych przez szkołę. Dyrektor szkoły na postawie ubiegłorocznych opłat wyliczył stawkę miesięczną opłat za media: 210zł za pobór wody i odprowadzenie ścieków, za pobór energii elektrycznej 141,02zł, za ogrzewanie 519,11zł. Powierzchnia wynajmowana: 164,30m2. Umowa na dożywianie uczniów podpisana zostanie na okres od września 2012 do końca czerwca 2013r. W tym okresie stawka żywieniowa wynosi 2zł +VAT. Za tę stawkę przewiduje się obiad składający się z jednego dania. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały. Wójt poinformował, że SANEPID zakazał dotychczasowej formy dożywiania uczniów, tj. dowożenia obiadów z przedszkola.
A. Robaczewski uważał, że stawki wynajmu są za niskie. Urszula Skwarek poinformowała, że będzie głosowała przeciw podjęciu uchwały gdyż rada nie ma dostatecznego wpływu na treść podpisywanych umów w części dotyczącej opłat. Radna uważała, że radzie przedkładane są projekty uchwał oddziaływujące na społeczność w zbyt krótkim czasie. Radni mają za mało czasu, bo tylko tydzień albo 3 dni przed sesją. Uważała również, że nie wynika jasno kto ma podpisać umowę, wójt czy dyrektor szkoły. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na najem lokalu kuchni w Sząbruku, ul. A. Samulowskiego 1 – 11 głosów za, 2 głosy przeciw.
A. Robaczewski uważał, że stawki wynajmu są za niskie. Urszula Skwarek poinformowała, że będzie głosowała przeciw podjęciu uchwały gdyż rada nie ma dostatecznego wpływu na treść podpisywanych umów w części dotyczącej opłat. Radna uważała, że radzie przedkładane są projekty uchwał oddziaływujące na społeczność w zbyt krótkim czasie. Radni mają za mało czasu, bo tylko tydzień albo 3 dni przed sesją. Uważała również, że nie wynika jasno kto ma podpisać umowę, wójt czy dyrektor szkoły. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na najem lokalu kuchni w Sząbruku, ul. A. Samulowskiego 1 – 11 głosów za, 2 głosy przeciw.
Wiceprzewodniczący ogłosił przerwę od 1320 do 1335.
Ad.8. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Gospodarczej.
Wiceprzewodniczący zgłosił kandydata Marka Nowogrodzkiego. M. Nowogrodzki wyraził zgodę na kandydowanie. Odbyło się głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie wyboru Marka Nowogrodzkiego na Przewodniczącego Komisji Gospodarczej – 12 głosów za,
1 osoba wstrzymała się od głosu.
1 osoba wstrzymała się od głosu.
Ad.9. Sprawy różne.
M. Łączyńska prosiła Wójta o wiadomość w sprawie grodzenia placu zabaw.
M. Nowogrodzki – prośba o uaktualnienie wiadomości na stronie internetowej gminy.
Sekretarz poinformowała, że jest już osoba która może się zajmować aktualizacją strony internetowej. S. Szatkowski poinformował, że opracowana została nowa wersja strony www. Gminy.
U. Skwarek – jaka firma wywozi śmieci z terenu naszej gminy, czy możliwe jest wykonanie dezynfekcji pojemników,
- najbliższe spotkanie komisji pracującej nad zmianami w statucie gminy odbędzie się we wrześniu,
- czy gmina rozmawia w sprawie nowych, korzystniejszych stawek za dostarczanie energii i usług telekomunikacyjnych.
Jan Kasprowicz odpowiedział, że śmieci z naszej gminy wywozi ZUOK Rudno. Samochody mogą być różne, ale każdy z logo firmy. Dezynfekcja pojemników zostanie wykonana. ZGK wynegocjował nowe stawki za dostawę energii.
Wójt poinformował, że gmina szuka nowego operatora na dostawę energii i usług telefo-nicznych. Będą to stawki dla instytucji gminnych, nie będą dotyczyły mieszkańców.
P.Korol zapytał co jest przyczyną zatrzymania budowy domu opieki w Biesalu. Wójt poinformował, że inwestor czeka na uruchomienie kredytu.
P. Korol – na zamkniętym wysypisku w Unieszewie i w jego okolicy pojawiają się śmieci. Prośba o zabezpieczenie terenu aby nie było nowych śmieci.
Droga z osiedla p. Turczyńskiego – deszcze rozmywają drogę. Prośba aby właściciel osiedla zabezpieczył drogę przed rozmywaniem i zalewaniem błotem drogi gminnej.
B. Korosteński – ul. Hermana w Sząbruku, pobocze parkingu przy cmentarzu – prośba o uzupełnienie ubytków,
- czy jest system kontroli wywożenia odpadów z budów ?
J. Kasprowicz – nie ma zorganizowanego wywozu tych odpadów. Obowiązkiem inwestora jest te odpady wywieźć. Trwają zabiegi aby w decyzji o pozwoleniu na budowę znalazł się zapis o obowiązku wykazania się dokumentem wywozu odpadów przy odbiorze budynku. Zdarza się, że odpady z budowy trafiają do lasu. Są to bardzo uciążliwe odpady.
M. Nowogrodzki poprosił Wójta o ponowienie prób negocjacji z Olsztynem ceny za ścieki odprowadzane od mieszkańców naszej gminy. Wójt odpowiedział, że odbyło się spotkanie gmin, członków aglomeracji olsztyńskiej, na temat gospodarki wodno-ściekowej. Z prowadzonych rozmów wynika, że nie ma szans na obniżenie ceny za odprowadzane do Olsztyna ścieki. Należy rozważać opcję odprowadzania ścieków do oczyszczalni w Gietrzwałdzie.
A. Robaczewski prosił o opublikowanie informacji dla rolników o możliwości uzyskania odszkodowań. Zapytał czy w Gietrzwałdzie będą malowane pasy oznaczające przejścia dla pieszych i czy jest możliwość oznakowania pasami przejścia dla pieszych w miejscu gdzie ul. Ogrodowa dochodzi do ul. Olsztyńskiej. J. Kasprowicz odpowiedział, że wstrzymano się z malowaniem pasów do zakończenia robót na drogach. Będą namalowane do 15 sierpnia.
A. Robaczewski zgłosił również potrzebę usunięcia piasku, który po ostatnich ulewach całkowicie zasypał studzienkę koło jego posesji. J. Kasprowicz odpowiedział, że studzienka i drenaż zostaną wyczyszczone przy okazji przekładania trylinki na drodze pod górę.
J. Żejmo prosił o wyczyszczenie zamulonego rowu odwadniającego koło domu p. Połoma w Unieszewie i rozważenie czy nie lepiej byłoby aby zrezygnować z odwadniania rowem i położyć rurę odwadniającą. J. Kasprowicz odpowiedział, że pomysł jest dobry ale trzeba znaleźć środki na realizację tej inwestycji.
J. Grzeszczuk – prośba o wykaszanie poboczy przy drogach gminnych. J. Kasprowicz odpowiedział, że wykaszanie jest prowadzone ale ponieważ nie ma odpowiedniego sprzętu przebiega powoli. Na tym porządek obrad wyczerpano i Wiceprzewodniczący zamknął obrady XXII nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Gietrzwałd.
Przewodniczący Rady
Jan Zalewski
Protokółowała
E. Bielańska